Thumbnail Beurskens Mark en Sander
Beurskens en HCL reduceren CO₂ met onder andere een e-truck
02-09-2024

Beurskens Allround Cargo B.V. en haar zusteronderneming Human Care Logistics B.V. (HCL) hebben zich gepositioneerd als koplopers in duurzaamheid en CO₂-reductie binnen de transportsector. Een concrete stap voor CO₂-reductie is bijvoorbeeld de bestelling van een eerste elektrische vrachtwagen. Deze Mercedes e-Actros 600 LS zal in het tweede kwartaal van 2025 geleverd worden.

Beurskens en HCL uit het Noord-Limburgse Tegelen bieden uitgebreide nationale en internationale transportdiensten. Variërend van dedicated transport tot de levering en ophaling van revalidatie- en medische hulpmiddelen. Het moderne wagenpark bestaat uit 70 trucks en 20 kleinere voertuigen. Met gerichte maatregelen en investeringen maken de bedrijven hun duurzaamheidsstrategie waar. 

Elektrische vrachtwagen  

Na de aanschaf van 8 LNG-trucks is de overstap naar elektrisch rijden een belangrijke vervolgstap voor CO₂-reductie binnen Beurskens. In maart 2024 probeerde het bedrijf een aantal weken een elektrische trekker uit bij zijn klant Brentjes bouwproducten. “Daarbij hebben we ervaring opgedaan met de actieradius in koudere omstandigheden”, vertelt Sander Knoben, directeur van de Beurskens Groep. “Ook hebben we een beeld gekregen van het tussentijds bijladen en de beperkingen die hierbij komen kijken. Het laden op locatie is gedurende de proefperiode door de dealer en Brentjes bouwproducten gefaciliteerd.”  

Actieradius en verbruik zijn voor Beurskens key bij de inzet van een voertuig. “Daarom hebben wij gekozen voor de e-Actros 600 LS van Mercedes-Benz”, vervolgt Sander. Deze elektrische vrachtwagen zal in het tweede kwartaal van 2025 geleverd worden. “We zijn trots om mede voorop te lopen in de transitie naar groenere transportoplossingen. We kijken uit naar de positieve impact die de Mercedes e-Actros 600 LS zal hebben op onze operaties en het milieu.”  

Bouw laadplein  

Een belangrijke uitdaging voor Beurskens en HCL in hun streven naar een duurzamer wagenpark is de verzwaring van de stroomaansluiting en de bouw van een laadplein op hun eigen locatie. De capaciteitsproblemen van het stroomnet blijven voorlopig voor vertragingen en extra kosten zorgen. Beurskens zoekt parallel daaraan de verdere samenwerking op dit gebied op met collega-ondernemingen op het bedrijventerrein en klanten in de nabijheid. “Hoewel het aantal opties klein is, moet je toch blijven denken in mogelijkheden in deze transitieperiode. Ik vermoed dat dit langer kan aanhouden dan we denken”, aldus Sander. 

Maatschappelijke en economische impact 

De maatschappelijke voordelen van CO₂-reductie in de transportsector zijn talrijk. Denk aan schonere lucht, verbeterde gezondheid van mens en natuur en minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. “Daarnaast leidt duurzamer transport tot innovatie binnen de sector, wat goed is voor economische groei”, aldus Sander. Een milieuvriendelijke bedrijfsvoering biedt bovendien nieuwe marktkansen: het trekt milieubewuste klanten en partners aan.  

Geavanceerde CO₂-registratie en datagebruik 

Een kerncomponent van de duurzaamheidsstrategie van Beurskens Allround Cargo en HCL is de nauwkeurige vastlegging van CO₂-uitstoot. Sander: “Onze dataverzameling is erop gericht om onze klanten zo goed mogelijk te informeren over de CO₂-uitstoot, bedrijfsprocessen te optimaliseren én CO₂-uitstoot aanzienlijk te reduceren. Dit is essentieel omdat de transportsector een van de grote bronnen van broeikasgasemissies is. Dankzij nauwkeurige registratie en monitoring kunnen we gericht maatregelen nemen om deze uitstoot te verminderen. Denk aan efficiënter brandstofgebruik en optimalisatie van routes. Zo verminderen we operationele kosten én dragen we bij aan een duurzamere toekomst.” 

Ander rijbewijs en tachograafplicht 

De elektrificatie van bestelwagens voor de distributie van revalidatie- en medische hulpmiddelen brengt voor Beurskens specifieke uitdagingen met zich mee. Een daarvan is het hogere gewicht van de elektrische varianten, voornamelijk vanwege de zware batterijen. Dit verhoogde gewicht kan ertoe leiden dat er minder geladen kan worden én dat de voertuigen in een hogere rijbewijscategorie vallen. Dit laatste betekent dat chauffeurs mogelijk een aanvullend rijbewijs moeten behalen. Met het toegenomen gewicht kan ook de verplichting komen om tachografen te installeren in deze bestelwagens. Sander: “Dit brengt extra kosten met zich mee en een administratieve belasting. Wetgeving over het mogen rijden met iets zwaardere bestelauto’s met een B-rijbewijs is in de maak, maar voor bedrijven gaat dit te langzaam.” 

Beperkte actieradius 

Een operationele uitdaging voor HCL is de beperkte actieradius van elektrische bestelwagens. Sander: “De bestelwagens van HCL rijden relatief lange ritten, tot zo’n 550 kilometer per dag. Het tussentijds opladen maakt de planning van leveringen complexer en leidt mogelijk tot langere levertijden. Het vinden van voldoende laadpunten onderweg, vooral in landelijke gebieden, kan eveneens een uitdaging zijn. De techniek maakt grote sprongen vooruit in actieradius en in laadsnelheid, maar we zijn er voor de inzet van elektrische bestelauto’s binnen HCL nog niet.”  

Meer zero-emissiezones 

Vanaf 1 januari 2025 gelden er in 14 steden zero-emissiezones, waaronder in Maastricht en Eindhoven. En in de jaren erna volgen er nog zeker 16 andere steden met zo’n zone, waaronder Venlo in 2027. In deze zones zijn bestel- en vrachtwagens die op benzine, diesel en lpg rijden, niet zomaar toegestaan. Sander: “Hoewel dit een positieve ontwikkeling is voor het milieu, vergt het aanpassingen van de logistieke sector. Elektrische vracht- en bestelwagens kunnen deze zones wél in zonder boetes of beperkingen. Dit vraagt om een zorgvuldige routeplanning en mogelijk een uitbreiding van ons aantal elektrische voertuigen.” 

Advies door Trendsportal 

Om de logistieke operatie zo slim en duurzaam mogelijk in te richten, laat Sander zich zo nu en dan adviseren door logistiek makelaar Mark Luikens van Trendsportal. “Zo maakte Mark bijvoorbeeld TCO-berekeningen, die lieten zien wat een elektrisch truck onder de streep kost in vergelijking met een dieseltruck. Dus inclusief subsidie, afschrijving, energiekosten, onderhoud, enzovoort. Daarnaast hielp Mark ons met het zoeken naar mogelijkheden om de invloed van netcongestie te beperken. Ook informeerde hij ons over subsidieregelingen. Het is fijn als er iemand met je meedenkt die verstand van zaken heeft.” 

Conclusie: duurzaamheid en economische efficiëntie hand in hand  

Beurskens Allround Cargo B.V. en Human Care Logistics B.V. zetten zich in voor een toekomst waarin duurzaamheid en economische efficiëntie hand in hand gaan. De bedrijven kiezen voor geavanceerde CO₂-registratie, elektrische voertuigen en voortdurende optimalisatie van hun processen. Zo tonen zij aan dat de transportsector een cruciale rol kan spelen in de wereldwijde inspanningen tegen klimaatverandering. Hun aanpak biedt ook economische kansen, door hun positionering als toonaangevende bedrijven in de transitie naar een duurzamere toekomst. 

Ook gratis advies? 

Wil ook jouw bedrijf de logistieke operatie zo slim en duurzaam mogelijk inrichten? Dit stappenplan biedt nuttige informatie over kostentools voor de aanschaf, beschikbare subsidies en een overzicht van zero-emissiezones. Wil je liever advies op maat? De logistiek makelaars van Trendsportal helpen ook jou graag. Wij kunnen je bijvoorbeeld adviseren over de kosten van een elektrische vrachtwagen onder de streep (TCO), en over de laadinfrastructuur. Neem contact op voor gratis advies, op maat: 

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!