KARRESENBRANDS BEELD 01
College van Venray stemt in met ontwerp opwaardering station
17-10-2024

Dinsdag 8 oktober stemde het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venray definitief in met het ontwerp voor de opwaardering van station Venray. “Dat betekent dat we nu kunnen starten met de verdere technische uitwerking. We verwachten dat we in het eerste kwartaal van 2026 de schop in de grond kunnen zetten”. Aan het woord is projectleider Tim Schreurs van de gemeente Venray.

Het doel? Van de stationsomgeving een visitekaartje van de gemeente Venray maken. Een plek waar iedereen zich welkom en veilig voelt en waar het (openbaar) vervoer een centrale plek heeft. De stationsomgeving krijgt een hoogwaardige uitstraling met goed bereikbare en logisch geplaatste voorzieningen voor stalling, verblijven en reizen. Daarnaast wordt de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van het stationsgebied verbeterd. Bij het ontwerp speelde duurzaamheid een grote rol. En ook bij de realisatie is dit een aandachtspunt. 

Langdurig traject

Het project loopt al even. Al op 15 november 2015 is er een motie aangenomen waarin het upgraden van station Venray is genoemd als onderdeel van de opwaardering van de Maaslijn. Tim: “De uitwerking van het ontwerp voor de nieuwe stationsomgeving is een langdurig traject. Dat heeft onder andere te maken met de uitdagingen op het gebied van verkeer en parkeren.  Maar ook door de betrokkenheid van veel verschillende partijen met ieder hun eigen belangen, eisen en wensen. Zoals omwonenden, dorpsraad, ProRail, NS en Arriva.”

Sinds de start van het project is Tim de derde projectleider van het project. “Binnen de gemeente Venray is het project beladen omdat de eerste projectleider enkele jaren terug onverwacht is overleden. Voor mij geeft dat extra motivatie om het project in nagedachtenis aan Maikel van der Meer tot een goed einde te brengen. Daarnaast vind ik de opdracht echt een mooie uitdaging, juist door de complexiteit van het project en de vele stakeholders en uiteenlopende belangen en wensen. En ook het realiseren van het ontwerp binnen het daarvoor bestemde budget zie ik als een hele mooie puzzel, waar ik graag mee aan de slag ga.”

KARRESENBRANDS BEELD 03LRAfbeelding: Karres Brands

Ontwerpproces: functioneel, ambitieus en mooi

Het ontwerp is in eerste instantie intern opgesteld in samenwerking met architectenbureau Karres en Brands en daarna voorgelegd aan de klankbordgroep, de dorpsraad, bedrijven, omwonenden, ProRail, NS en Arriva.

Tim: “Eind 2022 hadden we een ontwerp waarover alle partijen positief waren. Helaas waren er vanuit de betrokken externe partijen enkele knelpunten die de (financiële) haalbaarheid van het project bedreigden. Daarom moesten we zoeken naar mogelijkheden om het project in iets aangepaste vorm toch door te kunnen laten gaan.

Uiteindelijk is het schetsontwerp op verschillende punten essentieel gewijzigd. Dit gewijzigde ontwerp is in januari 2024 tijdens een informatieavond aan belanghebbenden voorgelegd en kon de instemming wegdragen van nagenoeg alle betrokkenen. Nu is dit ontwerp dus ook vastgesteld door het college.” 

Verkeersveiligheid

Een belangrijk onderwerp is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Tim: “Dit doen we onder andere door het scheiden van de verschillende verkeersstromen die samenkomen bij het station. Er komen duidelijke looproutes voor reizigers, de ‘Kiss & Ride’ krijgt een nieuwe plek en waar dat mogelijk is worden de fietsroutes gescheiden van de routes voor het gemotoriseerd verkeer. Ook sociale veiligheid heeft onze aandacht. In het ontwerp hebben we rekening gehouden met zichtlijnen en verlichting.”

Duurzaamheid

In het project speelt ook duurzaamheid een grote rol. Tim: “Zo willen we beter omgaan met het regenwater en kijken we naar de mogelijkheden om op de luifels groene daken te realiseren. Of dit financieel haalbaar is zal komend jaar blijken. We voegen veel groen toe en gaan zoveel mogelijk duurzame materialen toepassen, zoals hout en gebakken klinkers. Ook zorgen we dat de materialen die we gebruiken, makkelijk zijn te demonteren, vervangen en hergebruiken.

Door parkeerplekken voor elektrische auto’s, meer fietsenstallingen en op termijn misschien deelauto’s en –fietsen, stimuleren we het gebruik van andere, meer duurzame, vormen van mobiliteit van en naar het station.”

Wanneer geslaagd?

Op de vraag wanneer het project geslaagd is, antwoordt Tim als volgt: “Als we begin 2027 een lintje door kunnen knippen bij de opening van een toekomstbestendig, groen station Venray met een hoogwaardige uitstraling waar mensen graag komen, ben ik tevreden. Ik hoop dat het nieuwe station Venray straks meer mensen kan verleiden om met het openbaar vervoer te reizen.”

KARRESENBRANDS BEELD 02LRAfbeelding: Karres Brands

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!