Bedrijven, overheden en kennisinstellingen aan elkaar koppelen om samen te werken aan slimme, schone logistiek. Om zo te komen tot minder en schoner gereden kilometers. Dat is de opgave waar logistiek makelaars Mark Luikens en Michel Oldenburg aan werken in Noord-Limburg.
Mark Luikens: “Het is onze taak om bedrijven te inspireren, enthousiasmeren en stimuleren voor duurzame logistiek. Niet alleen beter voor het milieu, het levert ook een flinke kostenbesparing op.” Voor ieder bedrijf met logistieke processen is het interessant om minder kilometers te rijden, om minder in de file te staan en om niet met halfvolle vrachtauto’s de weg op te gaan. “Maar duurzame logistiek is voor veel bedrijven nog onbekend terrein”, legt Mark uit. “Wij kunnen bedrijven daarmee helpen. Als onafhankelijke partij, met kennis van de logistieke praktijk, een uitgebreid netwerk en met advies en ondersteuning op maat. Je kunt ons zien als een gratis klankbord voor bedrijven als het gaat om slimme en duurzame logistiek.”
Bedrijfsbelang centraal
De logistiek makelaars verbinden maatschappelijke doelen met bedrijfseconomische belangen. Michel: “We stellen altijd de voor het bedrijf te behalen voordelen centraal, zonder daarbij het doel van minder- en schonere kilometers uit het oog te verliezen. Er zijn veel mogelijkheden en kansen voor bedrijven om hun logistieke processen efficiënter in te richten. De kunst voor ons is om hen die kansen te laten zien, en zoveel mogelijk te laten benutten.”
Oplossingsrichtingen
Kansen liggen er op veel verschillende terreinen. “Resultaten zijn gericht op spits- en ritmijdingen en het terugdringen van CO2-uitstoot. Er zijn verschillende oplossingsrichtingen om dit te realiseren. We helpen bedrijven bijvoorbeeld met het vergroenen van hun wagenpark. Zo kunnen we een EV- en Laadinfra-scan inzetten, waarmee we bedrijven kunnen laten zien hoeveel van hun voertuigen ze zouden kunnen elektrificeren. Maar ook digitalisering speelt een rol; bijvoorbeeld de overstap naar digitale opdrachtbonnen. Hierdoor wordt het mogelijk om direct naar de klant te rijden in plaats van via kantoor, wat weer kilometers en tijd scheelt. Of modal shift; bedrijven helpen met de afweging om goederen via het water of spoor te vervoeren in plaats van via de weg. In dezelfde vaart- of treinrit gaat meer lading mee, waardoor het goedkoper wordt.”
Kansrijke sectoren
Zo divers als de oplossingsrichtingen zijn, zo ook de verschillende sectoren waar de logistiek makelaars zich op richten. “De focus ligt op goederenvervoer, stedelijke distributie en bouwlogistiek, zowel zwaar vrachtverkeer als bestelverkeer. Van vervoerders en verladers, pakketdistributeurs en installatiebedrijven tot aan service- en onderhoudsbedrijven; in al deze sectoren is logistieke winst te behalen.”
Duurzame verandering
Het anders inrichten van bedrijfsprocessen gebeurt meestal niet van de ene op de andere dag. Michel: “Wij zijn er niet voor de korte termijn, maar op de langere termijn als centraal aanspreekpunt en verbinder. Het gaat om duurzame verandering die we in willen zetten. Mensen moeten er klaar voor zijn.” Mark vult aan: “Maar soms gaat het ook heel snel. Het bedrijf bepaalt het tempo en ook het onderwerp waar we samen mee aan de slag gaan. Hoewel we natuurlijk willen stimuleren dat er meer thema’s op tafel komen die voor het bedrijf interessant kunnen zijn. Daarbij tonen we aan of er een haalbare businesscase ligt. De kosten en baten moeten voor een bedrijf gewoon goed uitpakken. Dat staat voorop.”
Ook aan de slag met schone en slimme logistiek? Neem vrijblijvend contact op met Mark Luikens of Michel Oldenburg.
Tom Jacobs
Programmamanager
+31 (0)6 55 23 98 86
tom.jacobs@trendsportal.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!