ROCKWOOL stimuleert transporteurs om te verduurzamen
13-02-2023

ROCKWOOL levert geavanceerde isolatiesystemen voor gebouwen. Het Limburgse bedrijf besteedt zijn transport uit, maar doet er wel alles aan om te zorgen dat het transport zo duurzaam mogelijk is. Van de inzet van schepen en treinen tot Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinaties. “Ook stimuleren we onze transporteurs om na te denken over verduurzaming en hoe ROCKWOOL daarin zou kunnen faciliteren”, vertelt Rick Beurskens van ROCKWOOL.

CO2-voetafdruk

“Duurzaamheid is onze business”, vertelt Hans Spronken, Manager Public Affairs & Technical Support bij ROCKWOOL. “Ons product – isolatiemateriaal – draagt immers bij aan het tegengaan van de klimaatverandering: niet alleen door minder energieverbruik, maar ook door bescherming tegen brand, waterschaarste en overstromingen. Dankzij onze producten verkleinen onze klanten hun CO2-voetafdruk. Ook doen we aan recycling: waar projecten met ons isolatiemateriaal worden afgebroken, halen we de steenwol op om het te recyclen.”

Duizenden vervoersbewegingen per maand
Het Limburgse bedrijf wil uiteraard ook zijn eigen milieu-impact zo veel mogelijk verkleinen. Hans: “We letten hierbij op negentien zogeheten milieu-indicatoren. CO2-uitstoot is zo’n indicator, waarbij transport een grote rol speelt.” ROCKWOOL maakt namelijk duizenden vervoersbewegingen per maand voor de distributie van zijn producten naar klanten over de hele wereld. Het bedrijf schakelt hiervoor circa dertig transporteurs in. Tien van deze transporteurs vervoeren 80% van het volume. Rick Beurskens, Manager Logistics & Master Planning Benelux vertelt: “We werken onder andere met transporteurs met een Lean & Green-star. Deze bedrijven hebben hun CO2-uitstoot tot 25% gereduceerd door bijvoorbeeld chauffeurs te trainen op de impact van hun rijgedrag.”

Inzet van ecocombi’s
Een andere duurzame keuze van het Limburgse bedrijf is de keuze om producten waar dat kan met Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinaties (LZV’s) te laten vervoeren. Deze ecocombi’s zijn – het woord zegt het al – langer en kunnen meer volumen en meer gewicht vervoeren. Rick: “Voor ons worden er per jaar circa 750 ritten met zo’n ecocombi uitgevoerd. De CO2-uitstoot is hierbij tot 30% minder dan bij conventionele vrachtwagencombinaties. Ook onze verkooporganisaties zijn bekend met het belang van het inzetten van deze ecocombi’s. Zij houden hier dan rekening mee in de verkoop; het gaat namelijk om grote hoeveelheden die in één keer geleverd moeten worden. Uiteraard laten we ook de klant van dit volumevoordeel profiteren in de vorm van een aantrekkelijke korting.”

Nadenken over elektrische trucks
“Daarnaast voeren we geregeld gesprekken met de transporteurs over hoe we het transport verder kunnen verduurzamen”, vervolgt Rick. “We vragen ze bijvoorbeeld om na te denken over gebruik van alternatieve brandstoffen en inzet van elektrische trucks. Daar waar mogelijk willen wij dan uiteraard ook faciliteren, bijvoorbeeld door te kijken naar mogelijkheden om de gevraagde laadinfra op ons terrein aan te leggen.” Ook wil ROCKWOOL samen met een aantal van zijn transporteurs graag met super-ecocombi’s rijden. De super-ecocombi (SEC) is nóg langer dan de ecocombi en vervoert net zo veel als twee vrachtwagens. De vrachtwagen is echter nog niet toegestaan op de openbare weg in Nederland, maar diverse bedrijven en personen werken eraan om dit wel zo ver te krijgen. Zo hebben logistiek makelaar Michel Oldenburg van Trendsportal en het Noord-Limburgse bedrijf Ewals Cargo Care al veel tijd en energie in de SEC gestoken. Trendsportal is een samenwerkingsverband van acht Noord-Limburgse gemeenten die samenwerken aan duurzame, veilige en slimme mobiliteit.

Hogere beladingsgraad
En ook al besteedt het bedrijf zijn vervoer uit, het kijkt ook hoe het zelf de logistiek kan verduurzamen. Rick: “Zo hebben we geïnvesteerd in software die helpt om tot een maximale beladingsgraad te komen met minimale lege kilometers. Dit scheelt ritten, kilometers en dus CO2.”

Waar mogelijk gebeurt de export naar Europese landen per spoor, zoals naar Scandinavië. De export naar landen buiten Europa gaat per schip. Ook het vervoer van Limburg naar de Rotterdamse haven gebeurt veelal per binnenvaartschip in plaats van per vrachtwagen.

Geadviseerd door onafhankelijk expert
Rick laat zich graag adviseren door Mark Luikens, logistiek makelaar van Trendsportal. “Hij vertelde ons bijvoorbeeld over de vele mogelijkheden van elektrische trucks en de subsidie die er hiervoor aankomt in april. Dankzij deze informatie kunnen wij weer in gesprek met onze transporteurs over verduurzaming. Ook bespraken we met Mark dat we graag de CO2-uitstoot van onze transporteurs wilden registreren. Mark bracht ons in contact met softwareleveranciers; met één daarvan werken we intussen samen. Daardoor hebben we nu meer en beter inzicht in wat daadwerkelijk de CO2-uitstoot is van ritten die voor ons worden gemaakt. Ja, het is heel waardevol om onafhankelijk geadviseerd te worden.”

Gratis advies op maat
Onze logistiek makelaars hebben naast ROCKWOOL al vele andere bedrijven geadviseerd. Ook jouw bedrijf adviseren we graag, gratis en op maat. Bijvoorbeeld als je streeft naar:

  • minder logistieke kilometers
  • schoner gereden kilometers
  • een verhoging van de beladingsgraad door slim te plannen
  • minder CO₂-uitstoot
  • het beperken van het personeelstekort

Neem contact met ons op:

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!