Wil je een emissieloos bouwvoertuig of emissieloze bouwmachine kopen of leasen? Vraag hiervoor een rijkssubsidie aan vanaf 9 mei 2023. Ook voor het ombouwen van bestaande bouwwerktuigen kun je subsidie aanvragen. Zo ook als je een innovatief idee hebt om emissieloze bouwmachines en de daarvoor benodigde laadinfrastructuur te verbeteren. Het gaat om de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).
De subsidieregeling richt zich op bouwbedrijven die in Nederland gevestigd zijn die zelf bouwmaterieel hebben en bedrijven die bouwmaterieel verhuren. In 2023 is er 60 miljoen euro subsidie beschikbaar.
SSEB is er voor deze bouwvoertuigen
Voor bijvoorbeeld de volgende bouwvoertuigen kun je subsidie aanvragen, als deze emissieloos zijn:
Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt per nieuwe emissieloze bouwmachine maximaal 40% van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor. Voor het midden- en kleinbedrijf is de subsidie maximaal 50%. Voor alle bedrijven (van groot tot klein) is het maximale subsidiebedrag per bouwmachine 300.000 euro.
Voorwaarden voor SSEB
Om de subsidie in te dienen, moet je aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen.
Alle voorwaarden staan op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Opdrachtgevers stellen strengere eisen
Emissievrij bouwmaterieel aanschaffen is slim omdat opdrachtgevers steeds strengere eisen stellen aan duurzaamheid. Zero-emissie is bijvoorbeeld nu al een vereiste bij projecten waarbij de overheid de opdrachtgever is. Naar schatting is ruim 10% van de huidige bouwprojecten uitstootvrij. Als bouwbedrijf ontvang je bovendien sneller een stikstofvergunning als je kunt aantonen dat er geen uitstoot plaatsvindt van en naar de bouwplaats.
SSEB voor duurzame bouw(logistiek)
Verduurzaming van bouwmachines en bouwlogistiek is essentieel voor een toekomstbestendige bouwsector die minder stikstof uitstoot. Schoner bouwmaterieel zorgt voor schonere lucht en daarmee een gezondere omgeving. Het tempo van verduurzaming, bijvoorbeeld door de elektrificatie van bouwmachines, is echter laag in de bouwsector. Met de SSEB wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bijdrage leveren aan de vermindering van de stikstofuitstoot in de bouw. De uitstoot moet in 2030 met 60% zijn gedaald ten opzichte van 2018. Ook draagt de regeling bij aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en het Schone Lucht Akkoord. De aanschafprijs van een zero-emissie bouwmachine is nu nog fors hoger dan die van een fossiel aangedreven machine. Dit kan ondernemers weerhouden van een duurzame investering. SSEB draagt daarom bij aan de kosten.
Tip: bereken de totale kosten van je werktuig
Wil je de totale kosten van een emissieloos mobiel werktuig vergelijken met die van een conventioneel werktuig? Dus niet alleen de aanschafprijs, maar ook rekening houdend met de subsidie en de energie- en onderhoudskosten? Het TCO-model maakt dit inzichtelijk en geeft de totale kosten, de terugverdientijd en het break-evenpoint weer. Bekijk het TCO-model. Het TCO-model is een publicatie van het programma Schoon en Emissieloos Bouwen.
Gratis advies op maat
Wil je bijdragen aan duurzamere bouwlogistiek en kun je daarbij hulp of advies gebruiken? Onze logistiek makelaars adviseren je graag, gratis en op maat. Wij hebben al diverse ondernemingen geholpen. Neem contact met ons op:
Tom Jacobs
Programmamanager
+31 (0)6 55 23 98 86
tom.jacobs@trendsportal.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!