De samenwerking vond plaats in het interregionale project electric Green Last Mile (eGLM). Binnen dit project is getest met vier elektrische 40/44 ton trucks van het Duitse merk Framo. Dit Duitse merk bouwt op basis van MAN-trucks bestaande dieselvoertuigen om en voorziet deze vrachtauto’s van een volledig elektrische aandrijflijn. De meerderheid van de afstanden die de deelnemende bedrijven in de regio aflegden, vielen binnen 50 kilometer enkele reis. De actieradius van de elektrische trucks bedroeg 150 kilometer. Met strategisch geplaatste ultrasnelle laadpalen werd tijdverlies tot een minimum beperkt. De elektrische trucks zijn voor meerdere toepassingen ingezet, zoals containervervoer, terminal tractor en truck delen. Dit laatste was vooral bedoeld om de inzetbaarheid en de bezettingsgraad te maximaliseren.
Markt sneller gegroeid
Eind november 2022 werd de balans van eGLM opgemaakt. Voornaamste conclusie is volgens Rob dat dit project zijn tijd ver vooruit was, en de weg vrij heeft gemaakt voor technologische marktontwikkelingen die nu anno 2022 gemeengoed lijken te zijn. “Het was destijds in 2017 een markt waarin we op zoek moesten naar ombouwers die een dergelijk zwaar voertuig specifiek voor ons konden bouwen. Dat waren er destijds niet veel. De markt bestond simpelweg nog niet, terwijl we zagen dat er wel technische mogelijkheden waren. Op dit moment is het overigens nog niet zo dat alle vrachtautoproducenten allemaal een passend product aanbieden, maar er zijn er wel een aantal”, zegt Kroon. De tijd van veldtesten met prototypes is volgens Kroon dan ook voorbij en de professionele opschaling is gestart. “Overigens wil ik daarbij wel zeggen dat deze markt mede door het pionierswerk van ombouwers sneller is gegroeid. Ondanks dat de grote truckproducenten nu voorzichtig gestart zijn, wil dat nog niet zeggen dat het een volwassen markt is. Er is nog genoeg werk aan de winkel.”
Vijf vragen aan projectleider Rob Kroon (FIER Automotive):
- Wat is je in die afgelopen vijf jaar het meeste opgevallen? “Ten eerste dat het niet makkelijk was, mede doordat tijdens dit project ook het corona-virus op ons pad kwam. We hebben met het hele projectteam veel werk moeten verrichten om te komen op het punt waar we nu zijn. Het is mooi om te zien dat we, ondanks de vele tegenslagen, toch veel hebben weten te bereiken en dat we ook met het hele projectteam veel geleerd hebben. Je zou kunnen zeggen dat we te vroeg waren met het inzetten van de 44 tons elektrische trucks, maar ik denk juist dat we precies op tijd waren. Dit soort projecten zijn er om innovatie aan te jagen, een stip op de horizon te kunnen zetten en andere bedrijven en organisaties te laten zien wat de mogelijkheden zijn. De vier elektrische trucks waar we mee getest hebben, zijn misschien een druppel op de gloeiende plaat qua milieu en klimaatimpact, maar we hebben daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan het in gang zetten van het vliegwiel.”
- Hoe kijken de deelnemers terug op dit project? “Zij hebben vooral veel geleerd. Helaas niet altijd via de meest eenvoudige weg, aangezien we echt met innovatie bezig zijn. Gelukkig kunnen we de laatste tijd de trucks een stuk beter inzetten en worden ze goed gebruikt. Daarmee kunnen we veel meer kennis opdoen van de e-trucks. De bedrijven hebben dankzij de e-trucks ook goede media-aandacht gekregen. Hierdoor hebben ze ook direct meer opdrachten gekregen, en wordt de vraag gesteld of zij met meer elektrische trucks kunnen gaan rijden. Nieuwe kansen die zich anders niet hadden voorgedaan.”
- Hoe kijken jullie naar de discussie over de laadinfrastructuur? “Die techniek is nog volop in ontwikkeling. We hebben gelukkig een standaard, waarbij in principe alle merken e-trucks opgeladen kunnen worden. Tevens is de snelheid van laden al redelijk hoog, namelijk tussen de 250 en 350kW. Dit betekent dat na het tussentijds laden toch al snel een 100 kilometer extra gereden kan worden. We gaan dit op korte termijn testen op onze trucks. Er wordt tevens gewerkt aan een nieuwe standaard, het Megawatt Charging System (MCS). Dit is een initiatief waarbij verschillende marktpartijen samenwerken voor het laden op nog hogere vermogens. Dit zal een stevige impact hebben op de inzet van elektrische trucks, waardoor zelfs transport op lange afstanden een stuk haalbaarder zal worden. Daarnaast zijn er tijdens dit project positieve ervaringen opgedaan met tussentijds ultra snelladen bij de operaties van de deelnemende bedrijven. Ook is een uitvloeisel van dit project dat er op korte termijn meerdere 350kW laders worden geïnstalleerd, die straks ook publiek toegankelijk zijn.”
- Wat heeft het onderzoek van Fontys aan nieuw inzicht opgeleverd? “Uit dit onderzoek zijn verschillende lessen te trekken. Ik denk dat de voornaamste les het optimaliseren is van de inzet van het voertuig en welke impact tussentijds snelladen kan hebben op de inzet van het voertuig. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Fontys ILEC dat de aanschafprijs van een e-truck – en dat is over het algemeen ook al bekend – nog duidelijk hoger is anno 2022. De vraag is nog laag, de productie nog klein, de kosten voor serieproductie hoog, net als de kosten voor de grote accupakketten van minimaal 250kWh. Die prijs ligt vier tot zes keer hoger dan een accupakket in een personenauto. Daartegenover staat dat uit onderzoek van Fontys blijkt dat de TCO (Total Cost of Ownership) van de elektrische trucks van projectdeelnemers Meulenberg en CTV nog maar 20 procent hoger ligt dan die van een dieseltruck; en dit met een omgebouwde truck in 2017 en zonder subsidies meegeteld.”
- Wat verwacht je voor de komende tijd? “We gaan in een stroomversnelling komen. De partijen die nu al de eerste lessen hebben geleerd in het eGLM-project, hebben daarmee een stapje voor op de rest. Technisch gezien komen er andere uitdagingen. Daarvan zijn er nu al een aantal zichtbaar, denk daarbij voornamelijk aan congestie op het elektriciteitsnet en de mogelijkheid voor verzwaring. Decentraal opwekken van energie, smart charging en energieopslag in stationaire batterijen gaan een grote rol spelen. De verduurzaming wordt ook door de overheid gestimuleerd. Denk aan de subsidie AanZET voor de aanschaf van een elektrische vrachtauto. En zie ook de zero-emissiezones die in de verschillende steden vanaf 1 januari 2025 van kracht zijn.”
Deelnemers aan het eGLM project
Het eGLM-project (Electric Green Last Mile) is vanuit het Nederlands-Duitse INTERREG-programma financieel ondersteund door de Europese Unie met een bedrag van rond de vijf miljoen euro. De projectpartners waren de vervoerders BCTN, CTV Multimodal Container Transport, Meulenberg Transport, Köppen, Große-Vehne, Smurfit Kappa, FIER Automotive & Mobility (penhouder) en ontwikkelingsmaatschappij LIOF. De elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur zijn technisch getest en gemonitord door Fontys Automotive en Fachhochschule (FH) Aachen. Bij onderzoek naar het logistieke traject was Fontys ILEC betrokken.
Bron: Logistiek.nl
Interesse in e-trucks?
Heeft jouw bedrijf interesse in een elektrische truck, en wil je meer weten over de subsidie, laadmogelijkheden en de Total Cost of Ownership? Doe mee aan het gratis webinar ‘Met subsidie op weg naar e-trucks’ dat Trendsportal op 18 januari organiseert en krijg antwoord op je vragen. Krijg je liever advies op maat, gratis? Neem dan contact op met een van onze logistiek makelaars:
Michel Oldenburg, 06-24906738, michel.oldenburg@trendsportal.nl
Mark Luikens, 06-51165781, mark.luikens@trendsportal.nl