Veel interesse voor Webinar ‘Met subsidie op weg naar e-trucks’
27-01-2023

Wat is het goede moment om over te stappen op een elektrische vrachtwagen? Wat vindt De Klok Logistics van zijn twee e-trucks? Dit en meer kwam aan bod tijdens het gratis webinar ‘Met subsidie op weg naar e-trucks’ op 18 januari 2023. Georganiseerd door Port of Logistics Overijssel, provincie Gelderland, Trendsportal en Zuid-Limburg Bereikbaar. Ruim 70 personen namen deel aan het webinar.

Verslag webinar

Logistiek makelaar Freek Boele van de provincie Gelderland ging in gesprek met drie gasten: Pieta Bekers van De Klok Logistics, Johnny Nijenhuis, merk-onafhankelijk specialist in zero-emissie trucks en Mark Luikens, logistiek makelaar voor Zuid-Limburg Bereikbaar. Hieronder lees je een samenvatting van dit gesprek. Wil je weten of elektrische trucks een haalbare businesscase zijn voor jouw bedrijf? Mark en zijn collega logistiek makelaar adviseren je graag, gratis en op maat. Je vindt hun gegevens onderaan dit verslag.

De Klok Logistics: enthousiast over twee elektrische vrachtwagens
De Klok Logistics is een logistiek dienstverlener, gespecialiseerd in fijnmazige distributie. Dagelijks rijden er 120 vrachtwagens vanuit het hoofdkantoor in Nijmegen door heel Nederland. In september 2022 kreeg het bedrijf zijn eerste elektrische vrachtwagen, in november 2022 de tweede elektrische truck. Pieta Bekers van De Klok Logistics: “Het verminderen van fijnstof en CO2 was voor ons de belangrijkste reden om ze te bestellen. Ons hoofdkantoor zit maar 2,5 kilometer van het stadscentrum van Nijmegen en de leefbaarheid in Nijmegen vinden wij belangrijk. Logistiek makelaar Mark Luikens heeft ons geholpen in het traject om de vrachtwagens aan te schaffen. Zo maakte hij een Total Cost of Ownership-berekening die laat zien wat een e-truck onderaan de streep kost. Want ja, de aanschafwaarde is hoog, maar een e-truck heeft zo veel andere voordelen. De transitie naar elektrisch is onvermijdelijk.” Mark Luikens, logistiek makelaar voor provincie Gelderland, Trendsportal en Zuid-Limburg Bereikbaar, vult aan: “Bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen overweeg je natuurlijk de benodigde investering. Maar kijk ook naar de energieprijzen, de beschikbare subsidies en het feit dat je CO2 terugdringt.”

Alleen ’s nachts laden nodig en positieve reacties van klanten
De ervaringen van chauffeurs én klanten van De Klok Logistics zijn heel positief. Pieta: ”De trucks zijn heel stil, dus de chauffeurs vinden ze comfortabel rijden. Klanten vinden de trucks mooi, maken er foto’s van. Er zijn zelfs klanten die aangeven dat hun opdrachtgevers vragen om zero-emissie vervoer, en of wij dat willen verzorgen. Kortom, we krijgen heel veel positieve reacties. Qua planning veranderde er niets door deze trucks. We kunnen ze de hele dag inzetten op de routes waar wij rijden: richting Arnhem, Nijmegen en Den Bosch. De planners hoeven voor deze trucks dus niks extra’s te doen, want de actieradius van 280 kilometer is ruim voldoende voor de ritten die we met de elektrische trucks rijden. De trucks laden ’s nachts.”

Pieta benoemt de komst van zero-emissiezones in Nijmegen en 27 andere gemeenten. Vanaf 2030 mogen alleen nog emissievrije vracht- en bestelwagens deze zones in. “Met deze twee elektrische trucks kunnen we alvast ervaring opdoen voor als emissievrij rijden straks verplicht is.”

> Tip van Pieta: “Overweeg je om over te stappen naar elektrisch vervoer? Vind niet zelf het wiel opnieuw uit, maar laat je adviseren door mensen die er verstand van hebben. Bijvoorbeeld door een logistiek makelaar, die is onafhankelijk en kent alle wegen waar je moet zijn.”

Merkonafhankelijk expert zero-emissie trucks Johnny Nijenhuis: “Doe nu alvast ervaring op met een e-truck”
Johnny Nijenhuis vertelt dat we de komende jaren nog veel verbeteringen gaan zien aan de elektrische vrachtwagens. “Denk aan het koppelen van de elektromotor aan de achteras, waardoor bijvoorbeeld de cabine verlaagd kan worden. Dit zorgt voor minder luchtweerstand en dus minder energieverbruik en een grotere actieradius. Ook de batterijen hebben zich in de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Het gewicht én de prijs zijn flink gedaald en blijven dat doen. Zo woog een batterij in 2010 nog 6.000 kilo; in 2022 was dat nog maar 3.000 kilo.”

Johnny begrijpt dat voor transporteurs de actieradius groot genoeg moet zijn. “Natuurlijk moet een transporteur gewoon zijn dagelijkse kilometers kunnen maken. Op dit moment is de actieradius 200 tot 400 kilometer. Over twee jaar is er een e-truck van Mercedes met ruim 500 kilometer actieradius. En ik verwacht dat er voor 2030 een elektrische vrachtwagen is waarmee je een hele dag op de lange baan kunt rijden. Ieder vrachtwagenmerk zet vol in op elektrisch en maakt daarin flinke stappen.”

Wat is het juiste moment om over te stappen op elektrisch?
Als er zo veel verandert in het aanbod van elektrische vrachtwagens, wat is dan het juiste moment om over te stappen op elektrisch? Johnny: “Het ligt eraan welk type werk je doet en hoeveel kilometer je dagelijks maakt. Voor De Klok Logistics bijvoorbeeld is de huidige actieradius prima. Hoe dan ook is het slim om je er nú al in te verdiepen, ook wat er nodig is aan laadinfra. Als je nu één of twee elektrische vrachtwagens aanschaft, kun je ontdekken hoe het werkt, bijvoorbeeld qua planning en laden. Als je er dan over een paar jaar meer wilt kopen, heb je er al veel ervaring mee.”

> Tip van Johnny: Luister naar mijn podcast. Daarin behandel ik allerlei thema’s die te maken hebben met elektrische trucks, van laden tot de actieradius.

Logistiek makelaar Mark Luikens: “Subsidie aanvragen voor een elektrische vrachtwagen? Doe dat meteen de eerste dag!”
Logistiek makelaar Mark Luikens vertelt over de benodigde laadinfrastructuur. Mark laat een video zien die duidelijk maakt dat er een verandering nodig is in het elektriciteitsnet, omdat de vraag naar elektriciteit groot is en verder toeneemt. De kans is aanwezig dat bedrijven hun aansluiting op het elektriciteitsnet moeten vergroten als ze elektrische vrachtwagens op eigen terrein willen laden, afhankelijk van de snelheid waarmee ze willen laden. Daarom is het voor bedrijven slim om bijtijds na te denken over elektrificering en hierover te overleggen met de netbeheerder. Dan kan de netbeheerder bijvoorbeeld in één keer en op tijd het elektriciteitsnetwerk op een bedrijventerrein aanpassen.

Zero-emissiezones
Door de komst van zero-emissiezones móeten veel bedrijven ook de overstap maken naar elektrische vracht- en bestelwagens, vertelt Mark. “Zeker 30 tot 40 gemeenten gaan zero-emissiezones invoeren zoals is afgesproken in het Klimaatakkoord. Bij 28 gemeenten hiervan gaat de zone al in vanaf 1 januari 2025. Deze 28 gemeenten en de exacte ingangsdata zijn te vinden op www.opwegnaarzes.nl. Op 1 januari 2030 moeten álle bestel- en vrachtwagens zero-emissie zijn als ze zo’n zone in willen. Alle bestel- en vrachtwagens die na 1 januari 2025 op kenteken worden gezet kunnen vanaf 2025 enkel de zero-emissiezones in wanneer zij uitstootvrij zijn. Tussen 2025 en 2030 geldt een overgangsregeling voor bepaalde voertuigen.” Mark toont de volgende afbeelding die de overgangsregeling verduidelijkt:

Op landelijk niveau wordt er nog gesproken over ontheffingen en vrijstellingen voor bepaalde ondernemers. Als duidelijk is wat die ontheffingen en vrijstellingen zijn, komt er één landelijk loket om dit aan te vragen. 

De rol van logistiek makelaars  
Mark wordt gevraagd wat hij als logistiek makelaar doet. “Mijn collega-makelaars en ik adviseren bedrijven hoe zij minder en schoner kunnen rijden. We bespreken met bedrijven welke redenen zij kunnen hebben om te kiezen voor elektrisch vervoer. En bekijken bijvoorbeeld welke laadinfra nodig is. Dat doen we altijd op maat, voor één bedrijf maar desgewenst ook voor een groep bedrijven op bijvoorbeeld een bedrijventerrein. Zo maken we desgewenst ook op maat een Total Cost of Ownership-berekening, waarin we bekijken wat de aanschafprijs is van een elektrische vrachtwagen, het aantal kilometers dat je rijdt en beschikbare subsidies. Ook bekijken we de kosten voor energie. De prijs van stroom verandert nogal, dus schatten we in wat de gemiddelde stroomprijs is gedurende de looptijd van het voertuig.”  

De TCO is voor iedere situatie anders. Johnny verwacht dat er rond 2027 een break-even in de TCO bereikt is voor vrachtwagens op diesel en elektriciteit. Mark toont als voorbeeld de jaarlijke kosten van een elektrische N3-trekker en een N3-trekker op diesel. Duidelijk is dat de jaarlijke kosten van een elektrisch trekker flink gaan afnemen, terwijl de kosten voor de dieseltruck volgens onderzoek zullen stijgen. 

Subsidie AanZET: vraag ‘m op de eerste dag aan 
Vanaf 4 april 2023 is er weer een subsidie voor e-trucks, zo vertelt Mark. “Een interessante subsidie, want in 2022 is er vanuit dezelfde subsidie AanZET gemiddeld 67.000 euro per truck uitgekeerd. Vraag deze subsidie op dag één aan, want dezelfde subsidie van 2022 was al binnen een dag uitgeput. Wanneer er ook in 2023 op de eerste dag overtekend is, zal er onder de indieners van deze eerste dag geloot worden. Bereid je daarom nu alvast voor op de aanvraag. Zo heb je bijvoorbeeld e-herkenning nodig. Ook belangrijk is dat je een koopovereenkomst voor de e-truck hebt die nog niet definitief is.” Naast AanZET is er nog een financieel voordeel: de Milieu-investeringsaftrek (MIA). En voor een bouwvoertuig kun je in plaats van de subsidie AanZET ook de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) aanvragen vanaf 9 mei 2023. Mark en zijn collega logistiek makelaars adviseren bedrijven graag welke subsidie zij het beste kunnen aanvragen.  

> Tip van Mark: Ga gewoon aan de slag, begin bij het begin met een kleine stap. Bijvoorbeeld met een gratis adviesgesprek met een logistiek makelaar om te horen of een elektrische truck een haalbare businesscase is voor jouw bedrijf. Ook brengen wij je graag in contact met specialisten zoals Nijenhuis Truck Solutions, FIER Automotive, HCNP, de vliegende brigade van RVO of de laadconsulenten in de provincie Gelderland of Overijssel.  

Contactgegevens logistiek makelaars 
Wil je verder doorpraten over elektrische trucks en weten of deze een haalbare businesscase zijn voor jouw bedrijf? De logistiek makelaars van Trendsportal adviseren je graag, gratis en op maat. Neem contact met ons op:  

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!