Volgende stappen gezet voor testritten Super Eco Combi op openbare weg

12-12-2022

Diverse partijen werken samen aan een pilot om de Super Eco Combi testritten op de openbare weg te laten maken. De Super Eco Combi is een extra lange vrachtwagen die net zoveel vervoert als twee vrachtwagens. Daardoor bespaart deze flink wat CO2. In dit project hebben onze logistiek makelaar Michel Oldenburg en het Noord-Limburgse bedrijf Ewals Cargo Care al veel tijd en energie gestoken.

Extra lange vrachtwagencombinatie om CO2 reduceren

De Super Eco Combi (SEC) is een extra lange vrachtwagencombinatie: een trekker met twee trailers van 13,60 meter die via een dolly verbonden zijn. Eén SEC (maximale lengte 32-34m, maximum gewicht 72 ton) kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere 16,5 meter combinaties. De SEC is hiermee een belangrijk middel in het terugdringen van de CO2-reductie voor de transportsector. 

Chauffeurstekort
De SEC is nu nog niet toegestaan op de Nederlandse weg. Maar vanwege de vele voordelen zijn diverse partijen al jaren bezig om dit wel voor elkaar te krijgen. Onze logistiek makelaar Michel Oldenburg is een van de gedreven initiatiefnemers. Hij heeft jaren geleden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erbij betrokken en de eerste gesprekken en testritten georganiseerd. Het Noord-Limburgse bedrijf Ewals Cargo Care haakte in 2017 aan. CEO Bram Ewals: “Met de Super Eco Combi kunnen bedrijven meer vracht vervoeren, met een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Bovendien zal de druk op het chauffeurstekort en de verkeersopstoppingen lager zijn. Dit is precies wat de vrachtmarkt op dit moment nodig heeft.”

Eerst ’s nachts en leeg
Ewals Cargo Care heeft al diverse testritten met de eigen SEC gemaakt, op afgesloten wegen. Zo maakte minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in november van dit jaar een testrit in de SEC van Ewals Cargo Care. Die dag spraken allerlei betrokkenen over de gevolgen voor de infrastructuur, de verkeersveiligheid en de ervaringen in andere landen. Afgesproken is dat er werkgroepen worden samengesteld voor een verdere uitwerking van de proeven op de openbare weg. Daarna wordt er gedacht aan een stappenplan, waarbij stap één een toelatingstest bij de RDW is. Vervolgens mag een combinatie van Ewals een praktijkproef tussen de Maasvlakte 2 en Venlo uitvoeren. Eerst nog leeg en uitsluitend ‘s nachts, vervolgens met geladen opleggers. Als dit goed gaat, worden er meerdere proeftrajecten door Nederland uitgezet.

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo

Volg ons
Contact

Trude Rietveld
RMO-coördinator/ Programmamanager a.i.
+31 (0)6 43 14 71 21
trude.rietveld@trendsportal.nl

Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!