Heb je je ooit afgevraagd wat een logistiek makelaar eigenlijk allemaal doet? En hoe jij als ondernemer hiervan kunt profiteren? Wij vroegen het aan ‘onze’ Trendsportal logistiek makelaar Michel Oldenburg. “Ik houd van win-win en van bedrijven echt verder helpen.”
“Een logistiek makelaar is eigenlijk een verkapte subsidie. Ga je in gesprek met 1 van ons? Dan krijg je, gratis en voor niets, kennis, advies en netwerk op het gebied van logistiek op een presenteerblaadje aangereikt”, steekt Michel van wal. “Wij worden door de regio ingeschakeld met de opdracht organisaties kennis te laten maken met slimme en schone logistiek zodat ze hier vervolgens zelf mee aan de slag kunnen gaan. Met als doel om zo de regio bereikbaar en leefbaar te houden.” Dit werkt ook de andere kant op. Want loopt een bedrijf tegen bijvoorbeeld vergunningstechnische problemen aan wanneer ze met schonere en slimme logistiek aan de gang gaan? Dan helpen Michel en zijn collega Mark Luikens hen om die hobbels weg te nemen. In die zin zijn ze een tussenpersoon tussen bedrijf en overheid.
Michel Oldenburg
Oplossingen
Oplossingen zijn vaak heel simpel. Een voorbeeld: een bedrijf liet zijn chauffeurs ’s ochtends met hun privéauto naar de zaak komen waarna ze overstapten op hun bedrijfsbussen. ’s Avonds reed iedere medewerker diezelfde bus weer terug naar de zaak om vervolgens weer in hun eigen auto naar huis te rijden. Michel heeft toen voorgesteld aan dit bedrijf om medewerkers toe te staan de bedrijfsauto mee naar huis te nemen, mitst de parkeerdruk in woonwijken dit toelaat. “Dit scheelt ontzettend veel kilometers op de weg! Dat is goed voor de doorstroming, goed voor het milieu, een besparing voor het bedrijf en een tijdsbesparing voor de medewerkers. Ditzelfde bedrijf wil nu de overstap maken naar een elektrisch wagenpark. Het lijkt erop dat ze dan toch weer de bussen op de zaak moeten laten overnachten omdat het nu (nog) niet mogelijk is om centraal georganiseerd laadpunten aan te leggen bij de woningen van hun werknemers. In de huidige situatie moet iedere werknemer op persoonlijke titel een vergunning voor een openbaar laadpunt aanvragen, (immers niet iedereen beschikt over een eigen oprit). Dit brengt de nodige rompslomp met zich mee. In zo’n situatie kom ik weer in beeld, ik ga dan het gesprek aan met de gemeente om het mogelijk te maken voor een bedrijf om meerdere openbare laadpunten tegelijkertijd aan te vragen voor hun medewerkers.”
Minder, beter, anders!
“Wat mijn drijfveren zijn? Ik houd van innovatie en van gedragsverandering. Ik houd van slimme wijzigingen in materieel en processen. Ik houd van win-win en van out-of-the-box denken en bedrijven echt verder helpen. Minder, beter, anders! Mijn collega Mark en ik hebben veel ervaring en heel veel praktijkkennis. Daarnaast beschikken we over een enorm netwerk van overheden, bedrijven, organisaties en aanbieders. We hebben een basiskennis van subsidies. En last but not least hebben we de middelen en mogelijkheden om successtory’s te delen. Verhalen die voor andere bedrijven een inspiratie kunnen zijn om ook met hun logistiek aan de gang te gaan.”
Ook gratis advies op maat?
Wil je ook wel eens weten wat een logistiek makelaar voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met één van onze logistiek makelaars voor gratis advies op maat:
Tom Jacobs
Programmamanager
+31 (0)6 55 23 98 86
tom.jacobs@trendsportal.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!