Corridoraanpak Noord-Limburg
PROJECT
Wat houdt het in?

In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.

Patrick Egberink vierkant WEB
Patrick Egberink

Meer weten
of meedoen?

06 50 80 90 53

Binnen de Corridoraanpak krijgt het vrachtverkeer eerder en/of langer een groen verkeerslicht (binnen de geldende beleidscondities). Dit gebeurt specifiek op belangrijke stedelijke ontsluitingswegen en regionale verbindingswegen. We noemen dit een Connected Transport Corridor (CTC).

Voordelen

De Corridoraanpak geeft enorme voordelen voor zowel de transportbedrijven als de omgeving, zoals:

  • kosten besparen in de logistieke keten;
  • verbeteren van tijdige levering van goederen;
  • minder wachtrijen en minder hinder voor de omgeving
  • verbetering van de doorstroming van verkeer;
  • vermindering van de CO2-uitstoot;
  • afname van het brandstofverbruik.

Binnen de Corridoraanpak in Noord-Limburg is er een Connected Transport Corridor (CTC) gerealiseerd in de gemeente Venlo. Deze corridor loopt:

  1. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) naar de aansluiting op de A73/afslag 12;
  2. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) over de Groot Bollerweg-Eindhovenseweg naar de aansluiting met de A73/afslag 13 en door naar de aansluiting op de A67.

Zie ook onderstaande afbeelding:

Thumbnail Corridor Nieuwe kaart[43]

Bekijk onderstaand de video over de Connected Transport Corridor (CTC) technologie van onze samenwerkingspartner SmartwayZ.NL

Waar staan we nu?

We hebben ervoor gezorgd dat negen softwarebedrijven de data van de corridor in hun diensten hebben opgenomen. Transporteurs kunnen van deze software gebruikmaken om efficiënter te rijden op de corridor. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de corridors worden in 2024 omgebouwd tot ‘slimme’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en aangesloten op CTC. Vanaf dan kunnen vrachtwagens op de corridor prioriteit krijgen bij het passeren van deze verkeerslichten.

Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.

Wie doen er mee?

Nieuws

Marli Peeters Weer-&-wind-bikkel 2024

13-12-2024

Weerenwindbikkel

Eerder donker, regen en harde wind. Om dan toch op de fiets te stappen, dat vraagt wel wat van een fietser; échte weer-en-wind-bikkels zijn dat. In oktober hebben we op twee bedrijventerreinen (Smakterheide Venray en Noorderpoort Venlo) fietscheckacties gedaan. Deelnemers aan deze fietscheckactie konden een collega nomineren voor de door weer-en-wind-bikkel bokaal: Die collega die echt altijd op de fiets naar het werk komt, ongeacht het weer. 

Nieuw: eenvoudige CSRD CO₂-rapportage

12-12-2024

CSRD headerbeeld

Steeds meer vervoerders worden gevraagd naar CO₂-gegevens van hun ritten voor een specifieke klant. Die klant moet hier verplicht over rapporteren vanwege de Europese CSRD-richtlijn. Met een nieuw formulier kunnen verladers en vervoerders alle relevante gegevens ophalen en eenvoudig delen.

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!