In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.
Binnen de Corridoraanpak krijgt het vrachtverkeer eerder en/of langer een groen verkeerslicht (binnen de geldende beleidscondities). Dit gebeurt specifiek op belangrijke stedelijke ontsluitingswegen en regionale verbindingswegen. We noemen dit een Connected Transport Corridor (CTC).
Voordelen
De Corridoraanpak geeft enorme voordelen voor zowel de transportbedrijven als de omgeving, zoals:
kosten besparen in de logistieke keten;
verbeteren van tijdige levering van goederen;
minder wachtrijen en minder hinder voor de omgeving
verbetering van de doorstroming van verkeer;
vermindering van de CO2-uitstoot;
afname van het brandstofverbruik.
Binnen de Corridoraanpak in Noord-Limburg is er een Connected Transport Corridor (CTC) gerealiseerd in de gemeente Venlo. Deze corridor loopt:
Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) naar de aansluiting op de A73/afslag 12;
Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) over de Groot Bollerweg-Eindhovenseweg naar de aansluiting met de A73/afslag 13 en door naar de aansluiting op de A67.
Zie ook onderstaande afbeelding:
Bekijk onderstaand de video over de Connected Transport Corridor (CTC) technologie van onze samenwerkingspartner SmartwayZ.NL.
Waar staan we nu?
We hebben ervoor gezorgd dat negen softwarebedrijven de data van de corridor in hun diensten hebben opgenomen. Transporteurs kunnen van deze software gebruikmaken om efficiënter te rijden op de corridor. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de corridors worden in 2024 omgebouwd tot ‘slimme’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en aangesloten op CTC. Vanaf dan kunnen vrachtwagens op de corridor prioriteit krijgen bij het passeren van deze verkeerslichten.
Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.
Vanaf december moet hij gaan rijden, de Mercedes eActros 400 van Hefe van Haag. Dan vervoert deze elektrische bakwagen zaden, noten en andere producten naar bedrijven in onder andere Noord-Limburg. “De bakwagen heeft een actieradius van 400 kilometer”, vertelt Dim Verbeek, managing director bij Hefe van Haag bv Nederland. De keuze voor elektrisch transport is slim, onder andere vanwege de zero-emissiezone die vanaf 2027 in het centrum van Venlo geldt.
Organisaties en ondernemers zien vaak door de bomen het bos niet meer in het ‘wilde woud’ van duurzaamheid, laat staan duurzame mobiliteit. Er wordt veel verwacht van organisaties op dit vlak vanuit onder meer overheid. Waar moet je aan voldoen? Wat kun en wil je veranderen of verbeteren? Logische vragen maar de antwoorden liggen vaak minder voor de hand, of beter gezegd; waar te beginnen?
Beurskens Allround Cargo B.V. en haar zusteronderneming Human Care Logistics B.V. (HCL) hebben zich gepositioneerd als koplopers in duurzaamheid en CO₂-reductie binnen de transportsector. Een concrete stap voor CO₂-reductie is bijvoorbeeld de bestelling van een eerste elektrische vrachtwagen. Deze Mercedes e-Actros 600 LS zal in het tweede kwartaal van 2025 geleverd worden.