Corridoraanpak Noord-Limburg
PROJECT
Wat houdt het in?

In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.

Patrick Egberink vierkant WEB
Patrick Egberink

Meer weten
of meedoen?

06 50 80 90 53

Binnen de Corridoraanpak krijgt het vrachtverkeer eerder en/of langer een groen verkeerslicht (binnen de geldende beleidscondities). Dit gebeurt specifiek op belangrijke stedelijke ontsluitingswegen en regionale verbindingswegen. We noemen dit een Connected Transport Corridor (CTC).

Voordelen

De Corridoraanpak geeft enorme voordelen voor zowel de transportbedrijven als de omgeving, zoals:

  • kosten besparen in de logistieke keten;
  • verbeteren van tijdige levering van goederen;
  • minder wachtrijen en minder hinder voor de omgeving
  • verbetering van de doorstroming van verkeer;
  • vermindering van de CO2-uitstoot;
  • afname van het brandstofverbruik.

Binnen de Corridoraanpak in Noord-Limburg is er een Connected Transport Corridor (CTC) gerealiseerd in de gemeente Venlo. Deze corridor loopt:

  1. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) naar de aansluiting op de A73/afslag 12;
  2. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) over de Groot Bollerweg-Eindhovenseweg naar de aansluiting met de A73/afslag 13 en door naar de aansluiting op de A67.

Zie ook onderstaande afbeelding:

Bekijk onderstaand de video over de Connected Transport Corridor (CTC) technologie van onze samenwerkingspartner SmartwayZ.NL

Waar staan we nu?

We hebben ervoor gezorgd dat negen softwarebedrijven de data van de corridor in hun diensten hebben opgenomen. Transporteurs kunnen van deze software gebruikmaken om efficiënter te rijden op de corridor. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de corridors worden in 2024 omgebouwd tot ‘slimme’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en aangesloten op CTC. Vanaf dan kunnen vrachtwagens op de corridor prioriteit krijgen bij het passeren van deze verkeerslichten.

Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.

Wie doen er mee?

Nieuws

CTV werkt op allerlei manieren aan CO₂-besparing

25-02-2024

MVB20230710 033 WEB

Vervoer per trein of schip bespaart flink wat CO₂ in vergelijking met vrachtwagentransport. Maar hoeveel? Dat laat CTV Intermodal Containertransport Venlo zijn klanten zien sinds 1 januari 2024. Daarnaast werkt het Venlose transportbedrijf op nog meer manieren aan CO₂-besparing. Bijvoorbeeld met intruck-software die communiceert met slimme verkeerslichten.

Vanaf 5 maart: subsidieregeling SSEB voor bouwwerktuigen en -voertuigen

08-02-2024

Janssen Group Electrische Doosan

Heb je een bouwbedrijf en overweeg je de aanschaf van een bouwwerktuig of bouwvoertuig? Kies voor emissieloos en maak gebruik van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)! Je kunt de subsidie vanaf 5 maart aanvragen. Eerdere jaren was de interesse zo groot, dat de subsidiepot al na één dag leeg was. Bereid je alvast voor om je aanvraag direct in te kunnen dienen. Onze logistiek makelaars helpen je er graag bij.

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!