Corridoraanpak Noord-Limburg
PROJECT
Wat houdt het in?

In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.

Binnen de Corridoraanpak krijgt het vrachtverkeer eerder en/of langer een groen verkeerslicht (binnen de geldende beleidscondities). Dit gebeurt specifiek op belangrijke stedelijke ontsluitingswegen en regionale verbindingswegen. We noemen dit een Connected Transport Corridor (CTC).

Voordelen

De Corridoraanpak geeft enorme voordelen voor zowel de transportbedrijven als de omgeving, zoals:

  • kosten besparen in de logistieke keten;
  • verbeteren van tijdige levering van goederen;
  • minder wachtrijen en minder hinder voor de omgeving
  • verbetering van de doorstroming van verkeer;
  • vermindering van de CO2-uitstoot;
  • afname van het brandstofverbruik.

Binnen de Corridoraanpak in Noord-Limburg is er een Connected Transport Corridor (CTC) gerealiseerd in de gemeente Venlo. Deze corridor loopt:

  1. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) naar de aansluiting op de A73/afslag 12;
  2. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) over de Groot Bollerweg-Eindhovenseweg naar de aansluiting met de A73/afslag 13 en door naar de aansluiting op de A67.

Zie ook onderstaande afbeelding:

Thumbnail Corridor Nieuwe kaart[43]

Bekijk onderstaand de video over de Connected Transport Corridor (CTC) technologie van onze samenwerkingspartner SmartwayZ.NL

Patrick Egberink vierkant WEB

Patrick Egberink

Meer weten
of meedoen?

06 50 80 90 53

Waar staan we nu?

We hebben ervoor gezorgd dat negen softwarebedrijven de data van de corridor in hun diensten hebben opgenomen. Transporteurs kunnen van deze software gebruikmaken om efficiënter te rijden op de corridor. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de corridors worden in 2024 omgebouwd tot ‘slimme’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en aangesloten op CTC. Vanaf dan kunnen vrachtwagens op de corridor prioriteit krijgen bij het passeren van deze verkeerslichten.

Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.

Wie doen er mee?

Nieuws

Regionale winnaars van de Groene Meters Werkgever Award bekend!

18-11-2024

1731486869085

Op 9 september ging de zoektocht van start naar de meest vooruitstrevende werkgever op het gebied van duurzame mobiliteit: ‘De Groene Meters Werkgever Award’, onderdeel van het platform Zo Werkt Het. Tot 25 oktober kregen medewerkers de kans om hun werkgever te nomineren. Door een nominatie uit te brengen, konden zij laten zien dat hun werkgever vooroploopt met groene mobiliteitsoplossingen. Deze waardering biedt werkgevers de kans om een award te winnen in de categorieën Creativiteit, Moed of Impact.

In Limburg zijn de regionale winnaars inmiddels bekend: Dekkers Tweewielers, Rechtbank Limburg (vestiging Maastricht) en Trespa.

Wij feliciteren deze vooruitstrevende organisaties! Op naar de landelijke finale op 26 november.

Een deelauto als tweede auto

17-10-2024

JPET20230705 Deelauto 006 WEB

“Zo’n 2 tot 3 keer in de maand liepen we tegen een logistiek probleem aan. Dan hadden bijvoorbeeld zowel mijn vrouw als ik een afspraak buiten de deur. Of onze jongens van 9 en 5 moesten tegelijkertijd naar hun sportclubjes worden gebracht. Voor ons reden om voorzichtig de aanschaf van een tweede auto te overwegen. Principieel had ik daar toch echt wel moeite mee, twee auto’s voor de deur… dat moet niet nodig zijn, dat moet toch anders kunnen?” vertelt Pim Muijsers, deelnemer van het autodeelconcept in Tegelen.

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!