Corridoraanpak Noord-Limburg
PROJECT
Wat houdt het in?

In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.

Binnen de Corridoraanpak krijgt het vrachtverkeer eerder en/of langer een groen verkeerslicht (binnen de geldende beleidscondities). Dit gebeurt specifiek op belangrijke stedelijke ontsluitingswegen en regionale verbindingswegen. We noemen dit een Connected Transport Corridor (CTC).

Voordelen

De Corridoraanpak geeft enorme voordelen voor zowel de transportbedrijven als de omgeving, zoals:

  • kosten besparen in de logistieke keten;
  • verbeteren van tijdige levering van goederen;
  • minder wachtrijen en minder hinder voor de omgeving
  • verbetering van de doorstroming van verkeer;
  • vermindering van de CO2-uitstoot;
  • afname van het brandstofverbruik.

Binnen de Corridoraanpak in Noord-Limburg is er een Connected Transport Corridor (CTC) gerealiseerd in de gemeente Venlo. Deze corridor loopt:

  1. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) naar de aansluiting op de A73/afslag 12;
  2. Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) over de Groot Bollerweg-Eindhovenseweg naar de aansluiting met de A73/afslag 13 en door naar de aansluiting op de A67.

Zie ook onderstaande afbeelding:

Thumbnail Corridor Nieuwe kaart[43]

Bekijk onderstaand de video over de Connected Transport Corridor (CTC) technologie van onze samenwerkingspartner SmartwayZ.NL

Patrick Egberink vierkant WEB

Patrick Egberink

Meer weten
of meedoen?

06 50 80 90 53

Waar staan we nu?

We hebben ervoor gezorgd dat negen softwarebedrijven de data van de corridor in hun diensten hebben opgenomen. Transporteurs kunnen van deze software gebruikmaken om efficiënter te rijden op de corridor. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de corridors worden in 2024 omgebouwd tot ‘slimme’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en aangesloten op CTC. Vanaf dan kunnen vrachtwagens op de corridor prioriteit krijgen bij het passeren van deze verkeerslichten.

Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.

Wie doen er mee?

Nieuws

Interactieve Doortrappen interventies in Noord-Limburg

13-06-2024

Doortrappers over ons

Doortrappen bestaat uit verschillende interactieve interventies waarbij ouderen op de fiets stappen om hun gezondheid te verbeteren, langer door te kunnen fietsen of om eenzaamheid tegen te gaan. Trendsportal organiseert samen met de fietsersbond deze Doortrappen bijeenkomsten in Noord-Limburg. De Doortrapbijeenkomsten bestaan uit een Fiets-Gesprek en FietsFit oefeningen.

De Limburgse Verkeersactieve school wordt gecontinueerd

11-06-2024

JPET20230705 Fiets 008

Hoe steek je over bij het zebrapad? Waarom moet je in de auto altijd de gordel dragen? Waar mag je voetballen en touwtjespringen? Wat is de dode hoek van een vrachtwagen? Deze vragen uit het verkeer worden beantwoord in de lessen van de Verkeersactieve school, die gegeven worden aan leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs in de Limburg. Vandaag heeft de Provincie Limburg ingestemd met een continuering van dit project voor vier schooljaren. In de komende weken besluiten ook de Limburgse gemeenten.

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!