Eerste bedrijventeam Hypermile

Op 24 november 2018 ging het bedrijventeam Trendsportal samen met 9 andere teams (zes teams van studenten en nog drie bedrijventeams) in evenzoveel elektrische BMW i3’s de Nederlandse weg op. De uitdaging; zo efficiënt mogelijk rijden en in de praktijk ervaren hoe zuinig zo’n elektrische auto eigenlijk is en hoe je zo kunt bijdragen aan de energietransitie. Lieke Potten deelt haar ervaring hierover met ons.

Afplakken van naden en kieren?
“Na een informatieve kick-off en een workshop ‘zuinig rijden’ de avond ervoor zijn we zaterdagochtend de weg op gegaan. De opdracht was om zo zuinig mogelijk de uitgestippelde route, die ons door Zeeland en langs Rotterdam bracht te rijden. Bij de start van de opdracht begonnen twee studententeams (beide World Solar Challenge teams) met het afplakken van alle naden en velgen met Duck tape. Een beetje lacherig keken we hiernaar, ons afvragend of dit nou zoveel effect heeft.”

ECO ++ rijden
“Onze tactiek was om ECO++ te rijden; dus geen verwarming of radio aan en zo dicht mogelijk achter een vrachtwagen aan rijden. (Wat ons niet altijd in dank werd afgenomen). Onderweg kregen we technische- en beleidsvragen via een app. In Zeeland was de eerste stop om bij te laden bij een Fastned punt. Gedurende die tijd kregen we een rondleiding bij de energiecentrale. Erg interessant om te zien hoe ze daar op een soort van beursvloer constant aan het bekijken zijn welke invloeden het weer heeft op de te verwachten hoeveelheid wind- en zonne-energie (iets wat een elektrische auto nodig heeft om ook echt duurzaam te zijn).”

Is de elektrische auto echt zo ‘schoon’?
TNO geeft aan dat bij de opwekking van de stroom die nodig is om met een elektrische auto te rijden, waarbij de huidige Nederlandse energiemix wordt aangesproken, de CO2-emissie van een elektrisch voertuig per gereden kilometer gemiddeld zo’n 35 tot 55% lager is dan van een vergelijkbaar benzinevoertuig. Ten opzichte van hybride benzinevoertuigen en conventionele diesels, die een gunstiger brandstofverbruik hebben, is het voordeel weliswaar kleiner, maar bedraagt het nog altijd 30 tot 50%.

Winnaar bedrijventeams
“Na een tocht terug via Rotterdam naar Eindhoven, waarbij we zelf moesten inschatten welke van de drie laadpunten we onderweg nog zouden pakken om bij te laden, kwamen we als derde team binnen met nog 6 procent op de accu. Het resultaat van de Hypermile Challenge; team Trendsportal kwam als winnaar van de bedrijventeams naar voren met een gemiddeld verbruik van 13,3 kW/100 km.”

Auto van de toekomst – in een ander jasje
“En de studententeams met de afgeplakte naden en velgen? Die wonnen, veruit. Kortom: het verder aerodynamisch maken van auto’s loont. Naar verwachting zal de duurzame elektrische auto van de toekomst er dus net wat anders uitzien dan onze huidige auto.”

Tips om zuiniger te rijden:
• Langzaam remmen.
• Achter een vrachtwagen rijden.
• ECO++ rijden: dus beperkt de verwarming aan, radio uit en geen telefoons laden.
• Zoeken naar de ideale snelheid met het minste verbruik.
• Op cruise control rijden.

Kijk voor meer informatie op: Hypermile Challenge