Onze projecten
dragen bij aan een uitstekende bereikbaarheid en een goed functionerend, toegankelijk mobiliteitssysteem in Noord-Limburg.

Heeft je organisatie meer dan 100 werknemers? Dan moet je vanaf 1 juli 2024 de reisbewegingen (woon-werkverkeer én dienstreizen) van je werknemers registreren en rapporteren. De rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) is een uitwerking van het doel uit het Klimaatakkoord om de CO₂-uitstoot door woon-werkverkeer en dienstreizen in 2030 met 1,5 Mton terug te dringen.

Waarom fietsstimulering, Nederland is toch het fietsland van de wereld, met meer fietsen dan inwoners? Dat klopt, maar toch pakken we nog graag voor ritjes naar de sportvereniging, de supermarkt of naar het werk de auto. Kortom de fiets verdient dus best wat extra aandacht; want we willen zoveel mogelijk ritten gezond en veilig laten plaatsvinden. 

Op de fiets naar je werk. Veel inwoners in Limburg doen dit al en merken de voordelen. Maar soms is de afstand met de gewone (stads)fiets net iets te ver, waardoor er toch eerder voor de auto gekozen wordt. De e-bike is in veel gevallen een goed alternatief voor ritjes met de auto. Met Probeer een e-bike willen we inwoners en werknemers de voordelen van fietsen op een e-bike laten ervaren.

Een familielid bezoeken, naar je werk reizen of simpelweg boodschappen doen: er zijn mensen die hiervoor geen of nauwelijks vervoersmogelijkheden tot hun beschikking hebben en zo worden belemmerd om mee te kunnen doen in de maatschappij. Mobiliteitsarmoede, zoals dit onderwerp genoemd wordt, staat de laatste jaren landelijk meer in de belangstelling. Reden voor Trendsportal om dit voor onze regio te onderzoeken: is er sprake van mobiliteitsarmoede in Noord-Limburg? En nog belangrijker; wat kunnen we eraan doen?

De logistieke aanpak helpt organisaties om stappen te zetten naar slimme, duurzame logistiek. Wij bieden ze hiervoor oplossingen om minder en schonere vervoersbewegingen te maken. Dit levert de organisaties efficiencyverbetering, kostenreductie en CO2-reductie op en helpt het personeelstekort op te vangen.

Een groot deel van de Noord-Limburgse inwoners boven de 55 jaar vindt het moeilijk om met het openbaar vervoer te reizen. Vooral de drukte, het gebruik van de ov-chipkaart en het vinden van reisinformatie vormen een drempel. Deze drempel zou er niet moeten zijn. Want op het moment dat je zelf niet meer kan autorijden, dan biedt het OV of één van de andere vervoersmogelijkheden een goede uitkomst.

In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.

Provincie Limburg en de gemeenten in Limburg willen de verkeersveiligheid gezamenlijk verbeteren. Om de kwetsbare en onervaren deelnemers te stimuleren zich veilig in het verkeer te gedragen is de aanpak Verkeersactieve school ontwikkeld. Aan leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs wordt verkeerseducatie aangeboden.

Duurzaam Deelvervoer Noord-Limburg is een op schaalgrootte uniek project van de acht Noord-Limburgse gemeenten. Voortaan gebruiken medewerkers (of een deel daarvan) de elektrische fiets en/of elektrische auto (aangevuld met OV) voor zakelijke ritten.

Nieuws

CTV werkt op allerlei manieren aan CO₂-besparing

25-02-2024

MVB20230710 033 WEB

Vervoer per trein of schip bespaart flink wat CO₂ in vergelijking met vrachtwagentransport. Maar hoeveel? Dat laat CTV Intermodal Containertransport Venlo zijn klanten zien sinds 1 januari 2024. Daarnaast werkt het Venlose transportbedrijf op nog meer manieren aan CO₂-besparing. Bijvoorbeeld met intruck-software die communiceert met slimme verkeerslichten.

Vanaf 5 maart: subsidieregeling SSEB voor bouwwerktuigen en -voertuigen

08-02-2024

Janssen Group Electrische Doosan

Heb je een bouwbedrijf en overweeg je de aanschaf van een bouwwerktuig of bouwvoertuig? Kies voor emissieloos en maak gebruik van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)! Je kunt de subsidie vanaf 5 maart aanvragen. Eerdere jaren was de interesse zo groot, dat de subsidiepot al na één dag leeg was. Bereid je alvast voor om je aanvraag direct in te kunnen dienen. Onze logistiek makelaars helpen je er graag bij.

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!