Mobiliteit, zodat iedereen mee kan doen. Denk hierbij o.a. aan toegang tot mobiliteit(s-alternatieven) voor iedere inwoner in Noord-Limburg ongeacht fysieke, mentale of financiële mogelijkheden (betaalbaar, bereikbaar en eenvoudig) en een optimale bereikbaarheid van de lokale en regionale maatschappelijke voorzieningen.
Nul doden en ernstige slachtoffers in het verkeer door onder meer toepassing van technologische innovaties en integrale aanpak van handhaving, educatie en inrichting openbare ruimte. Dit alles onder het motto: Maak van de nul een punt (#MVD01.)
Een attractief, robuust en betrouwbaar collectief mobiliteits- en deelsysteem, waarbij overstappen tussen vervoermodaliteiten aantrekkelijk is. Met daarbij specifieke aandacht voor de kwaliteit van het fietsnetwerk. Met als doel dat dit alles een aantrekkelijk en duurzaam alternatief is voor de auto.
Dit doen we door over te schakelen op schone en stille mobiliteit. Plus de ambities dat in 2040 het merendeel van de mensen voor verplaatsingen kleiner dan 10 km de (elektrische) fiets gebruikt en het wagenpark in Noord-Limburg in 2040 voor 50% zero emissie is.
Ondernemingen kunnen floreren door goede bereikbaarheid. Om hier tot te komen willen we onder andere de bereikbaarheid van bedrijven(locaties) verder optimaliseren. Lands- en provinciegrenzen vormen geen mobiliteitsbarrières meer in 2040. Ook de doorstroming op de belangrijke ontsluitingswegen voor onze regio wordt geoptimaliseerd.
Mobiliteit, zodat iedereen mee kan doen. Denk hierbij o.a. aan toegang tot mobiliteit(s-alternatieven) voor iedere inwoner in Noord-Limburg ongeacht fysieke, mentale of financiële mogelijkheden (betaalbaar, bereikbaar en eenvoudig) en een optimale bereikbaarheid van de lokale en regionale maatschappelijke voorzieningen.
Nul doden en ernstige slachtoffers in het verkeer door onder meer toepassing van technologische innovaties en integrale aanpak van handhaving, educatie en inrichting openbare ruimte. Dit alles onder het motto: Maak van de nul een punt (#MVD01.)
Een attractief, robuust en betrouwbaar collectief mobiliteits- en deelsysteem, waarbij overstappen tussen vervoermodaliteiten aantrekkelijk is. Met daarbij specifieke aandacht voor de kwaliteit van het fietsnetwerk. Met als doel dat dit alles een aantrekkelijk en duurzaam alternatief is voor de auto.
Dit doen we door over te schakelen op schone en stille mobiliteit. Plus de ambities dat in 2040 het merendeel van de mensen voor verplaatsingen kleiner dan 10 km de (elektrische) fiets gebruikt en het wagenpark in Noord-Limburg in 2040 voor 50% zero emissie is.
Ondernemingen kunnen floreren door goede bereikbaarheid. Om hier tot te komen willen we onder andere de bereikbaarheid van bedrijven(locaties) verder optimaliseren. Lands- en provinciegrenzen vormen geen mobiliteitsbarrières meer in 2040. Ook de doorstroming op de belangrijke ontsluitingswegen voor onze regio wordt geoptimaliseerd.
Om gemakkelijk en snel op en neer te kunnen fietsen van Cuijk naar Nijmegen, wordt een snelle fietsroute aangelegd, het MaasWaalpad. Een essentieel onderdeel van deze route is een fiets-, tevens wandelbrug over de Maas. Door het aanleggen van deze brug kunnen fietsers rechtstreeks de oversteek maken van Cuijk naar Mook en omgekeerd, zonder om te hoeven fietsen via de A73-brug of per pont in Middelaar de oversteek te maken. Daarnaast biedt deze nieuwe verbinding interessante toeristische kansen voor beide gebieden.
Belang voor de regio en Limburg
Projectcoördinator namens de gemeente Mook en Middelaar, Theo Pouwels vertelt er meer over. “De permanente (fiets)verbinding koppelt de regio’s, Land van Cuijk (Brabant), Rijk van Nijmegen (Gelderland) en De kop van Limburg, dus 3 provincies aan elkaar. Dit geeft vele voordelen en mogelijkheden. Niet alleen voor toerisme, bijvoorbeeld een nieuw rondje met de pont in Middelaar, maar ook voor de economie door o.a. een betere verbinding voor woon-werkverkeer. Daarnaast hopen we op een afname van autogebruik doordat de fiets nu een aantrekkelijker alternatief is geworden voor de regio. En dat is goed voor het de gezondheid en het milieu.”
Samenwerking
“Het MaasWaalpad, waarvan de fietsbrug tussen Cuijk en Mook een belangrijk onderdeel vormt, is een toonbeeld van samenwerking. Overheden (Rijksoverheid, 3 provincies en 4 gemeenten), waterschappen, ProRail, maatschappelijke en belangenorganisaties, inwoners, bedrijven en de (bouw)aannemers hebben allen meegewerkt aan de plannen voor deze brug. Kenmerkend hierbij is het gebruik maken van elkaars inzichten en kennis. Door dit te bundelen zijn we tot het gewenste resultaat gekomen. Een resultaat dat er mag wezen, zaterdag 26 september 2020 wordt de brug geopend en kan de gehele route worden gefietst. Kom gauw kijken”, zo nodigt Theo Pouwels ons uit.
Op 16 mei werd de hoofdoverspanning van de fietsbrug Cuijk – Mook op haar plaats gehesen. Een knap staaltje werk, hierboven kun je de beelden je terugkijken (dankzij GL8 media).
Momenteel wordt er gewerkt aan de afbouw van de brug. Op 26 september 2020 zal deze geopend worden voor gebruik.