Mobiliteit, zodat iedereen mee kan doen. Denk hierbij o.a. aan toegang tot mobiliteit(s-alternatieven) voor iedere inwoner in Noord-Limburg ongeacht fysieke, mentale of financiële mogelijkheden (betaalbaar, bereikbaar en eenvoudig) en een optimale bereikbaarheid van de lokale en regionale maatschappelijke voorzieningen.
Nul doden en ernstige slachtoffers in het verkeer door onder meer toepassing van technologische innovaties en integrale aanpak van handhaving, educatie en inrichting openbare ruimte. Dit alles onder het motto: Maak van de nul een punt (#MVD01.)
Een attractief, robuust en betrouwbaar collectief mobiliteits- en deelsysteem, waarbij overstappen tussen vervoermodaliteiten aantrekkelijk is. Met daarbij specifieke aandacht voor de kwaliteit van het fietsnetwerk. Met als doel dat dit alles een aantrekkelijk en duurzaam alternatief is voor de auto.
Dit doen we door over te schakelen op schone en stille mobiliteit. Plus de ambities dat in 2040 het merendeel van de mensen voor verplaatsingen kleiner dan 10 km de (elektrische) fiets gebruikt en het wagenpark in Noord-Limburg in 2040 voor 50% zero emissie is.
Ondernemingen kunnen floreren door goede bereikbaarheid. Om hier tot te komen willen we onder andere de bereikbaarheid van bedrijven(locaties) verder optimaliseren. Lands- en provinciegrenzen vormen geen mobiliteitsbarrières meer in 2040. Ook de doorstroming op de belangrijke ontsluitingswegen voor onze regio wordt geoptimaliseerd.
Mobiliteit, zodat iedereen mee kan doen. Denk hierbij o.a. aan toegang tot mobiliteit(s-alternatieven) voor iedere inwoner in Noord-Limburg ongeacht fysieke, mentale of financiële mogelijkheden (betaalbaar, bereikbaar en eenvoudig) en een optimale bereikbaarheid van de lokale en regionale maatschappelijke voorzieningen.
Nul doden en ernstige slachtoffers in het verkeer door onder meer toepassing van technologische innovaties en integrale aanpak van handhaving, educatie en inrichting openbare ruimte. Dit alles onder het motto: Maak van de nul een punt (#MVD01.)
Een attractief, robuust en betrouwbaar collectief mobiliteits- en deelsysteem, waarbij overstappen tussen vervoermodaliteiten aantrekkelijk is. Met daarbij specifieke aandacht voor de kwaliteit van het fietsnetwerk. Met als doel dat dit alles een aantrekkelijk en duurzaam alternatief is voor de auto.
Dit doen we door over te schakelen op schone en stille mobiliteit. Plus de ambities dat in 2040 het merendeel van de mensen voor verplaatsingen kleiner dan 10 km de (elektrische) fiets gebruikt en het wagenpark in Noord-Limburg in 2040 voor 50% zero emissie is.
Ondernemingen kunnen floreren door goede bereikbaarheid. Om hier tot te komen willen we onder andere de bereikbaarheid van bedrijven(locaties) verder optimaliseren. Lands- en provinciegrenzen vormen geen mobiliteitsbarrières meer in 2040. Ook de doorstroming op de belangrijke ontsluitingswegen voor onze regio wordt geoptimaliseerd.
Venlo staat bekend als logistieke hotspot in Europa, maar hoe regelen wij de logistiek in ons centrum? De binnenstad van Venlo wordt steeds drukker en tegelijkertijd wil men een schone en leefbare stad met minder en duurzamer vervoer. Een duurzame stadslogistiek kan bereikt worden door twee maatregelen te combineren: een efficiëntieslag maken in het aantal vervoersbewegingen én overgang naar duurzame voertuigen. Ondersteund door het klimaatakkoord, werken we samen met belanghebbende uit de binnenstad aan een zero emissiezone in 2025.
Begin april 2019 is de eerste aftrap geweest en is er met een aantal ondernemers in Venlo gebrainstormd over andere vormen van stadsdistributie. Hier zijn ideeën naar voren gekomen (zie fotoverslag) en die zijn verwerkt in een een stappenplan. Benieuwd welke?
Centraal distributiepunt in de binnenstad
Kunnen we één punt hebben in de binnenstad waar goederen worden afgeleverd en opgehaald, zodat er minder busjes de binnenstad in hoeven?
Afvalstromen bundelen
Over het algemeen wordt bij stadsdistributie in eerste instantie gedacht aan de bevoorrading van bedrijven en instellingen met goederen in (binnen)steden en kernwinkelgebieden. Maar de afvalstroom is minstens zo groot. Daarom heeft de gemeente Venlo besloten om deze te gaan bundelen.
Strenger ontheffingen regime
In 2018/2019 zijn er strengere ontheffingsregels gekomen voor het inrijden van het voetgangersgebied in Venlo. Reden hiervoor was dat de binnenstad regelmatig volstond met busjes. Venlo Partners onderzoekt bij ondernemers of er al iets te merken is van de strengere ontheffingen en/of welke verbeteringen er nog mogelijk zijn.
Boodschappen koerier
Inzetten van een boodschappenservice waarbij bezoekers de mogelijkheid wordt aangeboden om hun boodschappen kosteloos door een fietskoerier (InVenlo) naar de parkeergarage onder het stadskantoor te laten brengen. Hiermee worden (met name de Duitse) bezoekers verleid om gebruik te maken van deze parkeergarage in plaats van lange files voor de P-garage onder het Nolensplein.
Wil je meedenken of iets inbrengen? Neem dan contact op met Dieter Scheeper, projectleider gemeente Venlo.