Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot

Transport over water biedt grote voordelen voor het vervoeren van vrijwel alle producten. Het is betrouwbaar, kosteneffectief, efficiënt én geeft een forse CO2-reductie. De logistiek makelaars van Trendsportal helpen ook jouw bedrijf vakkundig en kosteloos om de overstap van weg naar water te maken.

Vervoer over het water is een aantrekkelijk alternatief voor wegtransport. Zo is het containervervoer van Rotterdam naar Limburg over het algemeen een stuk voordeliger per binnenvaartschip. Ook zijn er op de waterwegen geen files, waardoor de aankomsttijden betrouwbaar zijn. Bovendien is vervoer over water zeer interessant vanwege de oplopende chauffeurstekorten en hoge brandstofprijzen. Én het levert een fikse verlaging van de CO2-uitstoot op: 25 tot 50%. Of je nu containers vervoert, pallets of bulk; het kan allemaal per binnenvaartschip.

Containers: just in time

Ook met één container loont het al om deze per schip te vervoeren. In Limburg kunnen containers via de binnenhavens van Venlo, Born, Roermond en Venray vervoerd worden. Ook de havens van Luik en Genk kunnen interessant zijn. Al deze inland terminals verzorgen ook het transport van de binnenhaven naar jouw vestiging, over de weg. Ze leveren je container op elk gewenst moment af. Werk je met een expediteur die het vervoer van A tot Z voor je regelt? Vraag hem naar de mogelijkheden van vervoer per schip. Voor sommige expediteurs lijkt de binnenvaart in eerste instantie niet interessant, omdat ze dan minder verdienen of omdat het complex lijkt. Spreek dan bijvoorbeeld af om de kostenbesparing te delen.

Een nadeel van vervoer over water lijkt in eerste instantie dat het wat langer duurt. Per containerterminal varen er minimaal 4 keer per week schepen van Rotterdam naar Limburg en een schip doet daar 14 tot 24 uur over. Maar een schip neemt per keer wel minimaal 150 vrachtwagenladingen mee. Daarnaast varen deze schepen dag én nacht. Als de container eenmaal op de terminal in Limburg staat, is het een stuk makkelijker plannen om deze op het gewenste tijdstip te laten lossen bij jouw bedrijf. En wat is 1 dag extra op een reis van 30 tot 50 dagen van Azië naar Nederland …?!

Bulk- en stukgoederen

Voor bulkgoederen (bijvoorbeeld zand, staal, grind en hout) en stukgoederen (zoals opslagtanks en machineonderdelen) zijn er diverse havens in Limburg zoals in Heijen, Venray, Venlo, Nederweert,  Roermond, Born, Stein en Maastricht. De overslagbedrijven kunnen bovendien het transport van de binnenhaven naar jouw vestiging verzorgen, en omgekeerd. De schepen vervoeren 300 tot 3.000 ton (10 tot 100 vrachtwagens per keer) en zijn natuurlijk ook geschikt voor grote, lichte producten zoals windmolenonderdelen. Heb je niet in één keer zo’n grote vracht nodig of beschikbaar, dan kun je gebruikmaken van tussenopslag in de havens en toch profiteren van de voordelen om de lading per schip te vervoeren.

Bouwlogistiek

Vervoer over water is bovendien heel interessant voor de bouwlogistiek. Denk aan het vervoer van straatstenen en betonelementen van Limburg naar bouwlocaties in de Randstad. Dit vraagt wel om een andere organisatie bij de aannemer. De ontvangst van 30 ton straatstenen (1 vrachtwagen) is wat anders dan de ontvangst van 300 ton straatstenen (1 schip). Levert jouw bedrijf voor bouwprojecten, vraag dan de hoofdaannemer eens om samen te sparren over vervoer via het water. Zo bied je als leverancier bovendien een slimme oplossing voor de komst van zero-emissiezones in ruim 20 steden vanaf 2025.

Dit jaar: subsidie

Dit jaar komt er een subsidieregeling die bedrijven helpt de overstap te maken van weg naar water (of spoor). Interessant om daar alvast op voorbereid te zijn!

Gratis advies op maat

Ben je benieuwd of vervoer over water een haalbare businesscase is voor jouw bedrijf? De ervaren logistiek makelaars van Trendsportal adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij werken technische én bedrijfseconomische scenario’s voor je uit voor het vervoer per schip. Zo weten zij welke besparing het jouw bedrijf kan opleveren, welke haven je dan het beste kunt gebruiken en welk type schip. Neem contact met ons op:

Voordelen vervoer per schip

  • Kosteneffectief
  • 25 tot 50% minder CO2-uitstoot. Je bedrijf kan al een flinke slag slaan met duurzaamheidsdoelstellingen door binnenvaart in te zetten.
  • stipter: just in time levering mogelijk. Geen last van files.
  • betrouwbaarder
  • slim alternatief voor de weg vanwege oplopende chauffeurstekorten