Appelhans schoenen is klaar voor de zero-emissiezone die vanaf 1 januari 2027 in Venlo-centrum geldt. De dieselbus die het bedrijf had, is de deur uitgedaan. Eigenaar Richard Brekelmans “Ik vind het belangrijk om duurzaam te ondernemen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!”
Appelhans schoenen is in 2015 door Marion Appelhans opgericht. Sinds september 2020 runnen Richard en Angelique Brekelmans de schoenenwinkel. Vanuit een mooi, duurzaam pand in de Vleesstraat. Ook bezoeken Richard en zijn vrouw mensen thuis die slecht ter been zijn, om daar schoenen te passen. “Daarvoor gebruikten we een bestelbus die we 5 jaar geleden hadden aangeschaft”, vertelt Richard. “Deze bus gebruikten we bijvoorbeeld ook voor woon-werkverkeer.”
Maar de bestelbus is niet meer. “Ongeveer een jaar geleden hoorden we dat Venlo een zero-emissiezone krijgt vanaf 1 januari 2027”, vertelt Richard. In deze zone zijn bestel- en vrachtauto’s die op fossiele brandstoffen rijden, niet zomaar toegestaan. “Onze dieselbus dus ook niet. We zijn daarover gaan nadenken. En realiseerden ons dat we de ritten van de bus ook prima met onze personenauto kunnen maken. Daarom hebben we de dieselbus verkocht. Als we klanten bezoeken met schoenen, gooien we de achterbank van onze personenauto plat. Dat werkt ook prima.”
Personenauto’s die op bijvoorbeeld benzine of diesel rijden, zijn wél toegestaan in de zero-emissiezone. De zone geldt namelijk alleen voor bestel- en vrachtauto’s. Desondanks gaat Richard zijn auto waarschijnlijk vervangen door een elektrische variant. “Ik vind het belangrijk om duurzaam te ondernemen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ook als ondernemer kun je bijdragen aan een schonere, mooiere wereld. Daarom hebben wij bijvoorbeeld alle lampen in onze zaak vervangen door ledverlichting. Ook hebben we de deur in onze winkelpui vervangen door een beter sluitende variant met dubbelglas. Zo besparen we aardig wat energie.”
Ook bij de inkoop van schoenen let Richard erop dit zo duurzaam mogelijk te doen. “Schoenen die geproduceerd worden in het verre oosten, kopen we bijna niet meer. Die hebben een lange weg af te leggen naar Venlo. We kopen eigenlijk alleen nog schoenen die in Europa worden gemaakt. Dan zijn de aanleverlijnen korter, wat beter is voor het milieu. Daarbij kiezen we voor de betere merken waarvan de levensduur langer is. Dat scheelt verspilling.”
De meeste schoenenleveranciers leveren bestellingen af via koeriersdiensten als PostNL, DPD en UPS. Appelhans schoenen krijgt bijna dagelijks bestellingen binnen. “Bijna alle koeriersdiensten rijden elektrisch, dus dat is mooi”, vertelt Richard. “Maar zzp’ers die bezorgen met een busje rijden vaak nog wel in een diesel.”
Richard vindt de komst van de zero-emissiezone in 2027 een heel goede zaak. “Die draagt bij aan een betere leefomgeving in het algemeen, en specifiek aan een schoner centrum. In de ochtend zie ik nu nog moeders met kinderwagens slalommen tussen vrachtwagens en bestelbussen met ronkende dieselmotoren. Het is fijn dat dat straks verleden tijd is.”
Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als een kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Dagelijks rijden er bijna 500 bestelauto’s en meer dan 120 vrachtauto’s door het stadscentrum van Venlo. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken.
Om ondernemers in de binnenstad om te informeren over de zero-emissiezone, bezocht een team van de gemeente Venlo in oktober 2024 meer dan 100 binnenstadondernemers. Ook Appelhans schoenen kreeg bezoek, van logistiek adviseur Mark Luikens. Richard was er die dag niet, dus heeft Mark naderhand nog contact met hem gezocht. “Mark heeft me onder andere geadviseerd over subsidies waar ik mogelijk gebruik van kan maken”, licht Richard toe.
Richard is dus blij met de zero-emissiezone, maar heeft toch ook een kritische noot, gericht aan de overheid. “Als ondernemer wil je slimme, toekomstgerichte beslissingen kunnen nemen. Als je bijvoorbeeld een investering doet, wil je er van op aan kunnen dat je die in een x-aantal jaar kunt afschrijven. Dan helpt het niet als de rijksoverheid eerst nieuwe regels invoert en daarna die regels misschien toch weer gaat aanpassen of schrappen.” Richard doelt bijvoorbeeld op de plannen van het kabinet eind vorig jaar om de zero-emissiezones uit te stellen. Die plannen gingen vervolgens toch niet door.
Wat tipt Richard aan andere ondernemers die met de zero-emissiezone in Venlo te maken krijgen? “Iedereen moet zijn eigen overweging maken over wat de slimste keuze is. Voor de een is dat een elektrische bestelbus, voor de ander iets anders. Laat je hierover adviseren door Mark Luikens. Hij weet bijvoorbeeld van welke subsidies je gebruik kunt maken.”
Appelhans schoenen is dus klaar voor de zero-emissiezone die vanaf 2027 in Venlo-centrum geldt. Wil je, net als Richard, gratis advies over hoe jouw organisatie zich voorbereidt op deze zone? Neem contact op met onze logistiek makelaar Mark Luikens, 06-51165781, mark.luikens@trendsportal.nl. Wellicht komen je bestel- of vrachtauto’s in aanmerking voor een vrijstelling of ontheffing. Zo niet, dan adviseert Mark je bij de overstap naar alternatief vervoer. Mark kan bijvoorbeeld een TCO-berekening voor je maken om te zien wat een elektrische bestel- of vrachtauto onder de streep kost.
Kijk op de website van de gemeente Venlo voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie.
Tom Jacobs
Programmamanager
+31 (0)6 55 23 98 86
tom.jacobs@trendsportal.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!