Een elektrische bestelbus is vaak goedkoper dan een bestelbus op diesel. Dat komt niet alleen door de bpm, maar ook door bijvoorbeeld de verbruikskosten. Onze logistiek makelaars laten het verschil in kosten tussen een diesel- en een elektrische bestelbus zien met een rekenvoorbeeld.
Eerder schreven we al dat het leasen van een elektrische bestelauto goedkoper is dan het leasen van een diesel. Maar ook de aanschaf van een elektrische bestelauto is vaak voordeliger, als je kijkt naar de prijs onder de streep. Welke componenten tellen mee in die Total Cost of Ownership (TCO)?
Bpm
Voor diesel-, benzine- en hybride bestelauto’s betaal je sinds 2025 bpm. Voor elektrische bestelauto’s betaal je nog altijd geen bpm. Je betaalt 74,41 euro aan bpm per gram CO₂-uitstoot per kilometer. Hierdoor betaal je voor een kleine dieselbus al gauw 10.000 euro bpm en voor de grotere bestelbus-sen zelfs 17.000 euro.
Voor elektrische bestelbussen betaal je sinds dit jaar wegenbelasting, net als voor diesels. Al geldt er in 2025 nog 75% korting op het tarief. Deze korting vervalt in 2026: vanaf dan betaal je 100% wegen-belasting voor een elektrische bestelbus.
Voor diesel was er sinds 2022 een tijdelijke korting op de brandstofaccijns: 11,1 cent. Deze korting werd vanaf juli 2023 al gehalveerd. In 2026 vervalt de overgebleven korting; voor dieselauto’s bete-kent dit dat elke liter 5,5 eurocent duurder wordt.
Daar komt nog bij dat er vanaf 2027 een Europese CO₂-beprijzing wordt ingevoerd (ETS-2). Hierdoor stijgt de prijs van diesel met 12 tot 14 cent en de prijs van benzine met 10 tot 12 cent.
We vergelijken voor de Peugeot Partner de TCO van de elektrische variant met die van de dieselvari-ant. Bij de aanschaf inclusief bpm komt de elektrische variant goedkoper uit:
Specificatie van de kosten |
Totaal diesel |
Totaal elektrisch |
Aankoop |
|
|
Aankoop prijs (excl. Bpm en excl. BTW) incl. korting |
€ 23.857 |
€ 28.745 |
BPM |
€ 9.897 |
€ 0 |
Netto aanschafkosten |
€ 33.753 |
€ 28.745 |
Maar we kijken ook naar de prijs onder de streep. We gaan er vanuit dat de voertuigen worden afgeschreven in 6 jaar. Voor de elektrische variant is het uitgangspunt dat deze 90% bij een publieke laadpaal oplaadt en 10% bij een snellaadpaal. De auto rijdt gemiddeld 23.000 km per jaar en gemiddeld 200 km per dag. Met deze informatie komen we op het volgende financiële plaatje uit, ook gunstiger voor de elektrische uitvoering:
Specificatie van de kosten |
Totaal diesel |
Totaal elektrisch |
Vaste kosten (per jaar) |
|
|
Motorrijtuigenbelasting (MRB) |
€ 544 |
€ 456 |
Verzekering |
€ 1.013 |
€ 862 |
Rente |
€ 1.301 |
€ 1.108 |
Totaal vaste kosten per jaar |
€ 2.858 |
€ 2.427 |
Variabele kosten (per jaar) |
|
|
Afschrijving voertuig |
€ 3.984 |
€ 3.341 |
Brandstofkosten dieselvoertuig |
€ 1.940 |
€ 0 |
Elektriciteitskosten elektrisch voertuig |
€ 0 |
€ 2.003 |
Onderhoud, reparatie, banden |
€ 1.387 |
€ 1.168 |
Totale variabele kosten per jaar |
€ 7.311 |
€ 6.512 |
|
Totaal diesel |
Totaal elektrisch |
Totale kosten over afschrijvingsperiode van 6 jaar |
€ 61.012 |
€ 53.634 |
Geen financieel voordeel, maar wel belangrijk als je met bestelbussen rijdt: 16 gemeenten, waaronder Maastricht, Nijmegen en Eindhoven, hebben zero-emissiezones ingevoerd in de binnenstad. En de komende jaren volgen nog eens minstens 14 steden, waaronder Venlo in 2027. Rijd je in een brandstofbestelwagen die na 1 januari 2025 op kenteken is gezet? Dan mag je hier de zero-emissiezones niet mee in. Voor de vóór 2025 geregistreerde auto’s geldt er een overgangsregeling. Je mag, afhankelijk van de emissieklasse, nog tot 1 januari 2027 (euro 5) en 1 januari 2029 (euro 6) de zero-emissiezones in. Elektrische bedrijfswagens voldoen aan de zero-emissie-eis. Daarmee kun je gewoon je werk blijven doen in de binnenstad.
Vergelijking voor jou op maat
Ben je benieuwd of de elektrische bestelauto ook voor jou gunstiger in prijs is, vergeleken met de dieselmodellen waar jij nu mee rijdt? De logistiek makelaars van Trendsportal rekenen dit graag voor je uit. Dat doen we met onze TCO-tool. We houden rekening met het aantal kilometers dat je rijdt en met alle kosten, dus naast bpm ook de kosten van bijvoorbeeld onderhoud, brandstof en afschrijving.
Tom Jacobs
Programmamanager
+31 (0)6 55 23 98 86
tom.jacobs@trendsportal.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!