Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel

23-11-2022

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een bestelbus die op diesel rijdt. Dat blijkt uit onderzoek van Logistiek010, dat keek naar de Total Cost of Ownership. We laten het verschil in kosten tussen een diesel- en een elektrische bestelbus zien met een voorbeeld. 

Total Cost of Ownership

De Total Cost of Ownership (TCO) geeft de totale kosten weer van een product: vanaf het moment van aankoop tot het moment van verkoop. Ook de gebruikskosten worden meegenomen in de berekening, zoals onderhoudskosten, verzekeringskosten en brandstofkosten.   

Diesel tegenover elektrisch 
Zo zijn ook de TCO van een dieselbestelauto en van een elektrische variant te maken. Neem bijvoorbeeld een bestelbus waarmee zo’n 23.000 km per jaar wordt gereden. Wat is het verschil in de TCO tussen een Peugeot Partner en een Peugeot e-Partner L2 elektrisch?  

  • De auto’s hebben een vergelijkbare laadruimte en -vermogen.  
  • De aanschafprijs voor de elektrische bestelbus is hoger (€ 30.560) dan de dieselvariant (€ 23.140).
  • Toch is de TCO na 6 jaar voor de elektrische bestelbus lager (€ 39.045) dan de dieselbus (€ 41.398). Dit omdat er bij een e-bestelbus gebruik gemaakt kan worden van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Ook heb je bij de elektrische bestelbus recht op de milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de MIA kunnen bedrijven tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de winst.  
  • Ook is de elektrische bestelauto belastingtechnisch interessanter: elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met 2024 terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren zal stijgen. Pas vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting als je een elektrische bestelauto hebt.  
  • Ook de brandstof-/ elektriciteitskosten worden meegenomen in de TCO. In het voorbeeld is rekening gehouden met de huidige kosten: € 2,00 per liter diesel (prijspeil augustus 2022) en voor de e-bestelbus 90% openbaar laden tegen € 0,34 per kWh en 10% openbaar snelladen tegen € 0,62 per kWh). Als je als bedrijf op eigen terrein kunt laden, ben je uiteraard goedkoper uit.  
  • Daarnaast bestaat een elektrische motor uit minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Onderdelen hoeven daardoor minder vaak vervangen te worden. Ook is een elektrische auto minder slijtagegevoelig. 

Kortom, de elektrische variant heeft een gunstiger Total Cost of Ownership dan de dieselbestelbus.   

Gratis advies op maat 
Overweegt ook jouw bedrijf de stap naar een elektrisch wagenpark? Benieuwd naar de kosten, voordelen en mogelijkheden? De ervaren mobiliteitsmakelaars van Trendsportal adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij weten ook meer over de EV & Laadinfra Scan die je inzicht geeft of het loont om over te stappen naar elektrisch. Neem gerust contact met ons op:  

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo

Volg ons
Contact

Trude Rietveld
RMO-coördinator/ Programmamanager a.i.
+31 (0)6 43 14 71 21
trude.rietveld@trendsportal.nl

Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!