MVB20230710 161 WEB
Overlast vrachtverkeer en landbouwverkeer
26-06-2025

Wethouder Horst aan de Maas en bestuurslid Trendsportal, Robert Martens, vertelt over de specifieke uitdagingen in zijn gemeente.

Overlast vrachtverkeer en landbouwverkeer

“Horst aan de Maas kampt met problemen die kenmerkend zijn voor het platteland. Het grootschalige landbouwverkeer en toenemend vrachtverkeer komen de verkeersveiligheid niet ten goede. De geldt bij ons vooral in de dorpen langs de A73,” vertelt Martens. “Het is bij ons onmogelijk om de auto uit te bannen, maar we kunnen wél investeren in goede en veilige wandel- en fietspaden. En we kunnen maatregelen treffen om de verschillende verkeersstromen beter te scheiden.”

Robert Martens vierkant WEB

Sluipverkeer en bedrijventerreinen onder de loep

In het verleden is onvoldoende stilgestaan bij de impact van bedrijventerreinen op het verkeer. Hierdoor is er sluipverkeer ontstaan, met name richting de A73. Volgens Martens is “overal verbodsborden plaatsen geen duurzame oplossing.” In plaats daarvan zoekt de gemeente in samenwerking met inwoners naar structurele oplossingen, zoals het instellen van specifieke agrarische routes en het sturen van recreatief fietsverkeer.

“Het verkeer moet op een natuurlijke manier zijn weg kunnen vinden. Naast fysieke maatregelen is het ook van belang om het gedrag van de bestuurders te beïnvloeden en te handhaven. Ik ben niet van de losse maatregelen, het complete plaatje moet kloppen om succesvol te zijn,” vertelt Martens.

Langzaam verkeer krijgt ruim baan

De gemeente Horst aan de Maas wil de openbare ruimte beter inrichten voor langzaam verkeer. Martens: “Fietsers en voetgangers krijgen voorrang in de openbare ruimte. Brede fietspaden, voldoende parkeerplaatsen op loopafstand en een heldere scheiding tussen vracht-, landbouw- en fietsverkeer moeten bijdragen aan meer veiligheid.”

Herinrichting N554: veiliger én rustiger

Martens: “Een concreet project dat binnenkort van start gaat, waar bovenstaande in de praktijk wordt gebracht, is de herinrichting van de N554 tussen Tienray en Meerlo. De gemeente grijpt het noodzakelijk onderhoud aan om de weg veiliger en minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer.”

De belangrijkste aanpassingen:

  • Bredere fietsstroken en stoepen.
  • Verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u binnen de bebouwde kom en 60 km/u erbuiten.
  • Verhoogde kruispunten en zebrapaden.
  • Verbod op parkeren op de rijbaan.
  • 10 extra parkeerplekken in Meerlo, met tijdsrestricties tijdens winkelopeningstijden.
  • Nieuw asfalt en bestrating.

Met deze aanpassingen wil de gemeente de kans op ongelukken verkleinen, de doorstroming verbeteren en sluipverkeer ontmoedigen. “We willen dat onze inwoners zich veilig voelen op de weg, of ze nu lopen, fietsen of autorijden,” aldus Martens.

Samenwerking en onderzoek

In opdracht van Trendsportal loopt momenteel een onderzoek naar de (sluip)routes van vracht- en landbouwverkeer in Noord-Limburg. De regiogemeenten willen een risicogerichte aanpak (conform SPV; Strategisch Plan Verkeersveiligheid) om de verkeersveiligheid binnen bebouwde kommen te verbeteren, met focus op landbouw- en vrachtverkeer in combinatie met fietsers en voetgangers. Dit project omvat een onderzoek naar risicogebieden en een gedragsbeïnvloedingsaanpak om de verkeersveiligheid proactief te vergroten. In deze nieuwsbrief lees je meer over dit project.

“Ik hecht veel waarde aan regionale samenwerking zoals we dat bij Trendportal doen. Een sluiproute stopt nou eenmaal niet bij de gemeentelijke grens. Problemen als deze kunnen we echt alleen maar tackelen als we als regio goed samenwerken en eenduidige maatregelen treffen. Ik ben er blij mee dat we dit als regio aanpakken. Ik hoop aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek meer verbeteringen door te kunnen voeren in onze gemeente.”

Fijne zomer!

Deel deze pagina

Adres

Trendsportal
Hanzeplaats 1
5902 RK Venlo


Volg ons
Contact
Aanmelden voor nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!