
In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.
Binnen de Corridoraanpak krijgt het vrachtverkeer eerder en/of langer een groen verkeerslicht (binnen de geldende beleidscondities). Dit gebeurt specifiek op belangrijke stedelijke ontsluitingswegen en regionale verbindingswegen. We noemen dit een Connected Transport Corridor (CTC).
Voordelen
De Corridoraanpak geeft enorme voordelen voor zowel de transportbedrijven als de omgeving, zoals:
Binnen de Corridoraanpak in Noord-Limburg is er een Connected Transport Corridor (CTC) gerealiseerd in de gemeente Venlo. Deze corridor loopt:
Zie ook onderstaande afbeelding:
![]()
Bekijk onderstaand de video over de Connected Transport Corridor (CTC) technologie van onze samenwerkingspartner SmartwayZ.NL.
We hebben ervoor gezorgd dat negen softwarebedrijven de data van de corridor in hun diensten hebben opgenomen. Transporteurs kunnen van deze software gebruikmaken om efficiënter te rijden op de corridor. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de corridors worden in 2024 omgebouwd tot ‘slimme’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en aangesloten op CTC. Vanaf dan kunnen vrachtwagens op de corridor prioriteit krijgen bij het passeren van deze verkeerslichten.
Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.

06 50 80 90 53
Sinds 1 oktober vorig jaar is Wouter Bollen wethouder Mobiliteit en Logistiek in de gemeente Bergen. Een nieuwe functie binnen een vertrouwde rol, want hij was al twee keer eerder wethouder in een Brabantse gemeente en werkte als strateeg bij de provincie Noord-Brabant. “Ik was dus goed voorbereid op wat er van me gevraagd werd,” vertelt hij. “En eerlijk is eerlijk, dit vak bevalt me heel goed.”
De tarieven van de vrachtwagenheffing in 2026 zijn bekend. De kosten worden berekend aan de hand van de CO₂-uitstoot van je vrachtwagen. Dit maakt elektrische trucks financieel weer wat aantrekkelijker. De vrachtwagenheffing gaat in vanaf 1 juli 2026.
Dankzij Wuunder kunnen consumenten bij het afrekenen in een webshop kiezen voor een duurzamer bezorgmoment. De verzendoplossing GreenChoice toont namelijk de dag waarop een vervoerder pakketten in hun buurt bezorgt. Hierdoor kunnen vervoerders hun pakketbezorgingen bundelen. “En dat leidt tot minder verkeer en dus minder CO₂-uitstoot in onze regio”, licht onze logistiek makelaar Mark Luikens toe.
Tom Jacobs
Programmamanager
+31 (0)6 55 23 98 86
tom.jacobs@trendsportal.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!