
In 2013 is de infra ambitie van Noord-Limburg opgesteld. Eind 2019 is door vier van de acht gemeenteraden besloten dat dit document niet meer voldeed. Daarom is nu gekozen voor een nieuw document: De Mobiliteitsambitie van Noord-Limburg (pdf, 4,4 MB). Dit hebben we niet alleen gedaan. Samen met ondernemers, onderwijsinstellingen, regionale partners en de acht gemeenten is deze ambitie tot stand gekomen.
Ook onze inwoners hebben we betrokken in dit proces door het uitvoeren van een grootschalige mobiliteitsenquête onder de inwoners van geheel Noord-Limburg. Tijdens een webinar op 27 januari 2022 is het concept gepresenteerd waarna de definitieve ambitie is opgesteld.
Noord-Limburg heeft de ambitie om de gezondste regio te worden met daarin vier duidelijke economische pijlers (logistiek, maakindustrie, agribusiness en toerisme & leisure). Door een integraal mobiliteitssysteem te ontwikkelen garanderen we de bereikbaarheid in onze regio.
Deze mobiliteitsambitie is een vertrekpunt, een gezamenlijke visie op het mobiliteitssysteem dat Noord-Limburg vitaal moet houden. Nu moeten we gezamenlijk aan de slag om deze ambitie waar te maken.
De Mobiliteitsambitie van Noord-Limburg is eind maart 2022 vastgesteld door de wethouders van de acht samenwerkende gemeenten. Op 21 juni 2022 is het eerste exemplaar van De Mobiliteitsambitie van Noord-Limburg overhandigd aan gedeputeerde Maarten van Gaans – Gijbels.
Samen met onze partners stellen we in het najaar van 2022 een lobbystrategie op, waarmee we onze ambitie voor Noord-Limburg waar kunnen maken.
Ruim een maand lang stapten deelnemers uit heel Limburg vaker op de fiets voor hun woon-werkverkeer. Zo'n 750 deelnemers deden van 4 mei tot en met 5 juni mee aan de Fiets naar je Werk Challenge in de Da's zo gefietst-app. Met iedere fietsrit spaarden zij loten voor de grote eindloterij en maakten zij kans op mooie prijzen.
Op 21 mei was het Nationale Fiets naar je Werk Dag. Ook in Noord-Limburg deden verschillende werkgevers enthousiast mee aan de actie. Bij alle deelnemende werkgevers aan de Da’s zo gefietst campagne, waarmee werkgevers en medewerkers worden gestimuleerd om vaker de fiets te kiezen voor woon-werkverkeer, werd de fiets onder de aandacht gebracht met complimentenposters, stickerstations en complimentkaartjes.
Het #posifiets-team stond op 21 mei in Venlo om fietsers op Fiets naar je Werk Dag een extra positieve start van de dag te geven. Met muziek, applaus en high fives werden voorbijgangers enthousiast aangemoedigd. Ook Danny Pouwels was er weer bij en zorgde voor extra sfeer langs de route.
Programmabureau
secretariaat@trendsportal.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!